Publieke omroep 'zonder taboes' op de schop

Publieke omroep 'zonder taboes' op de schop
  • Media
  • 20 sep 2018 @ 09:20
  • 14172 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaJournalistiekRadioPolitiekTelevisie

Het gaat natuurlijk vooral over dividendbelasting, koopkracht en strenger straffen op basis van postcode bij de Algemene Politieke Beschouwingen, maar ook de media staan op de begroting. De Nederlandse Publieke Omroep, om precies te zijn. Compensatie lijkt er niet te komen. Van coalitiepartij ChristenUnie mag de NPO volledig op de schop.

De Hilversumse omroepen moeten zich voorbereiden op een grondige hervorming van het bestel, 'zonder taboes'. Die boodschap presenteerde ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers woensdag in de Volkskrant. Natuurlijk, de CU is een kleine partij, maar wel coalitiepartner - en de verantwoordelijke minister Slob is een partijgenoot. Reden genoeg voor Hilversum om zenuwachtig te worden.

Segers sluit nadrukkelijk niet uit dat enkele van de traditionele omroepen het onderspit zullen delven. En of die vervelende reclame nog op 'de publieke' thuishoort? 'Misschien minder, misschien helemaal niet meer.'

NPO wordt niet gecompenseerd

Mediabeleid is geen halszaak tijdens de beschouwingen, maar feit is wel dat er een bezuiniging zit aan te komen. Bovendien zijn meerdere partijen de omroepen niet per se gunstig gezind. PVV, Denk en Forum voor Democratie willen hardhandig de bezem door Hilversum halen, maar ook van CDA, VVD en dus ook ChristenUnie mag het wel wat minder. Dan is zo'n interview rond Prinsjesdag een veeg teken.

De NPO rekende erop gecompenseerd te worden voor de dalende reclame-inkomsten, maar het eenmalige extra bedrag van 40 miljoen euro is niet opgenomen in de miljoenennota. En dat terwijl diverse coalitie-partijen dit bedrag in het vooruitzicht stelden als eenmalige compensatie voor dalende Ster-inkomsten. De NPO rekende zich al rijk.

Wel belooft de regering in zijn rijksbegroting de ontwikkelingen rondom de dalende reclame-inkomsten nauwlettend in de gaten te houden en bij meevallers de budgetverlaging deels ongedaan te maken. Het lagere budget in 2019 (van 793,9 miljoen naar 731,8 miljoen euro) is gebaseerd op de verwachte daling van reclame-inkomsten van de NPO. In 2019 verwacht de regering een daling van deze Ster-inkomsten met 36 miljoen euro die in de jaren daarna nog veel verder oploopt. Die daling komt door concurrentie van digitale platformen. De NPO verdient online te weinig geld aan reclame.

Bezuinigen op externe inhuur

De oplossing schuilt allicht in het inperken van de externe inhuur, suggereert Consultancy.nl. De NPO heeft de afgelopen vijf jaar zijn afhankelijkheid van externe organisaties explosief zien toenemen. Sinds 2012 zijn de uitgaven aan externe consultants en professionals met meer dan 150 procent gestegen. De uitgaven zijn zelfs zo hoog, dat deze neerkomen op bijna de helft van alle uitgaven aan salarissen van werknemers, een gegeven dat hoogst opmerkelijk te noemen is voor een organisatie die wordt gefinancierd uit publiek geld.

De afgelopen jaren is er veel veranderd in het medialandschap. Zo wijzigde om te beginnen het kijkgedrag, was er een sterke opkomst van online kanalen en veranderden nieuwe technologieën de manier waarop mensen media tot zich nemen: meer on-demand, met nieuwe concurrenten als Netflix en Videoland. Als gevolg hiervan is de NPO bezig met een koersverandering. Deze nieuwe strategische koers is samengevat en opgetekend in het ‘Concessiebeleidsplan 2016-2020’.

Om te ondersteunen bij de grote transformatie die de NPO doormaakt, schakelde de omroep de hulp in van veel externe consultants en inhuurkrachten. Uit een analyse van de jaarverslagen van de NPO, blijkt dat deze kosten de afgelopen jaren behoorlijk buiten de oevers zijn getreden. Waar tussen 2009 en 2013 niet meer dan 5 miljoen euro werd uitgegeven aan externe krachten, ging het in zowel 2016 en 2017 om uitgaven van meer dan 10 miljoen euro. Deze kostenexplosie vindt plaats tegen een achtergrond van relatief stabiele of zelfs dalende organisatie-uitgaven van de NPO. Zo lagen de directe productie-uitgaven en de lasten van de bedrijfsvoering tussen 2015 en 2017 lager dan de uitgaven in 2012, terwijl de relatieve loonkosten per medewerker in 2017 juist in vergelijking met twee jaar ervoor zijn afgenomen.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken