Persgroep neemt Independer over van Achmea

Persgroep neemt Independer over van Achmea
  • Media
  • 25 okt 2018 @ 08:52
  • 17801 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • WebsiteZakelijkUitgeversPrijsE-commerce

De Persgroep en Achmea hebben overeenstemming bereikt over de overname van Independer. De uitgever wil met deze aankoop zijn online services uitbreiden.

Independer is de grootste vergelijkingssite van Nederland voor verzekeringen, bancaire producten, hypotheken en energie. Het platform claimt 'kleine en grote financiële beslissingen inzichtelijk en begrijpelijk te maken, zodat consumenten in staat worden gesteld om zelf te kiezen'. De website wordt 17 miljoen keer per jaar bezocht door consumenten die er jaarlijks zo’n 6 miljoen vergelijkingen maken. Het bedrijf is gevestigd in Hilversum en heeft ruim 300 medewerkers.

Waarom deze overname van Independer?

De vraag is natuurlijk: waarom heeft De Persgroep Independer gekocht? De uitgever laat weten ernaar te streven 'om elke dag de favoriete bestemming van alle mensen te zijn' met 'merken en services die mensen informeren, inspireren en gidsen in het dagelijks leven'. Naast nieuwsmedia zoals de Volkskrant, AD en diverse regiotitels biedt de uitgever services zoals Nationale Vacaturebank, Tweakers en Autotrack. Zo wil De Persgroep een onafhankelijk baken van vertrouwen en inspiratie zijn voor miljoenen Nederlanders.

De online services van de Persgroep helpen consumenten om moeilijke keuzes makkelijker te maken door onder andere het aanbod van producten overzichtelijk te maken, te helpen met goede informatie en onafhankelijk advies. De missie en visie van Independer passen naadloos binnen de filosofie en merken van de Persgroep. Independer is daarmee een waardevolle versterking van de digitale koers van het bedrijf.

Independer floreerde onder Achmea

Onder het aandeelhouderschap van Achmea heeft Independer zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. De onderneming is sterk gegroeid in bezoekersaantallen, omzet en resultaat. Andersom heeft Independer ook Achmea veel gebracht. Gestimuleerd door de samenwerking met Independer is de klantgerichtheid en innovatieve kracht van de organisatie versneld. Voor Achmea is daarmee het belangrijkste doel van de strategische alliantie met Independer bereikt. Nu is de strategische keuze gemaakt voor nog scherpere focus op de online klantbediening via eigen distributiekanalen. De verkoop leidt voor Achmea tot een transactieresultaat van circa 150 miljoen euro.

Algemeen directeur Coen de Ruiter van Independer meldt: 'De kracht van Independer is dat we consumenten in staat stellen zelf financiële beslissingen te nemen door keuzes overzichtelijk en behapbaar te maken. De wereld begrijpelijk maken zonder aan diepgang te verliezen, is ook de kracht van de nieuwsmedia van de Persgroep. We voelen daarom een heel natuurlijke match met onze nieuwe eigenaar. Binnen Achmea hebben we ons de afgelopen jaren succesvol zelfstandig kunnen ontwikkelen. In deze nieuwe fase waarin we onderdeel worden van het grootste mediabedrijf van Nederland, zien we veel kansen om verdere groei te realiseren. Zo kunnen we nog meer consumenten financieel inzicht geven op die momenten in hun leven dat ze dat echt nodig hebben.'

Persgroep mikt op verdere groei

Erik Roddenhof, CEO de Persgroep: 'Independer is als vergelijkingssite de onbetwiste marktleider in Nederland op het gebied van verzekeringen en personal finance. Independer is een krachtig merk, onafhankelijk en zeer gedreven om consumenten te helpen. Samen met de andere merken van de Persgroep kunnen we het leven van consumenten nog net iets aangenamer en makkelijker maken. Wij zijn dan ook verheugd over de komst van Independer met een mooie groep nieuwe collega’s. We denken het bedrijf een mooie toekomst bij ons te kunnen bieden en het verder te doen laten groeien.'

Willem van Duin, voorzitter Raad van Bestuur van Achmea: 'De samenwerking met Independer heeft ons veel opgeleverd. Mede dankzij Independer heeft Achmea zich kunnen ontwikkelen tot koploper in mobiele en online dienstverlening in de Nederlandse verzekeringsmarkt. Daarmee hebben we de belangrijkste ambitie van de samenwerking gerealiseerd. De Persgroep heeft ons nu een uitstekend bod gedaan, waarmee Achmea een substantiële boekwinst realiseert. Deze zal onder meer worden benut voor verdere verbeteringen van onze dienstverlening aan klanten via het directe, intermediaire en bancaire kanaal. Daarnaast zetten we onze succesvolle digitale formule in bij het opstarten van nieuwe concepten in grotere markten, waaronder Canada.'

De beoogde transactie is onder voorbehoud van goedkeuring door de relevante toezichthouders. De medezeggenschap is vanzelfsprekend bij het proces betrokken. De Persgroep en Achmea verwachten de transactie nog dit jaar te kunnen afronden.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken