Radiocijfers geven reden tot juichen

Radiocijfers geven reden tot juichen
  • Media
  • 24 okt 2018 @ 11:26
  • 15228 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MuziekRadioBereik

De nieuwe radiocijfers stemmen hoopvol voor veel zenders. Radio 538 is nog altijd de onbetwiste koploper, maar ook Radio 2 (NPO), Radio 10 (Talpa) en Qmusic hebben reden tot juichen.

Dit blijkt uit de luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode augustus/september 2018. Deze rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.095 respondenten van tien jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 24 minuten per dag.

Vijfde record voor Radio 10

Radio 10 vindt de cijfers reden voor een feestje. Het marktaandeel van de zender is in een jaar tijd met 42 procent gestegen van 6,2 naar 9,2 procent. Voor de vijfde maal breekt de Talpa-zender dit jaar zijn eigen luistercijferrecord en stijgt van de zevende naar de vierde positie. In de kerndoelgroep 30-59 jaar gaat Radio 10 door het dak met een marktaandeel van 11,7 procent en is daarmee de nummer drie.

Roland Snoeijer, radiodirector van Radio 10: ‘In september is de nieuwe programmering van start gegaan en het is geweldig om te zien dat luisteraars die nu al weten te waarderen. De nieuwe ochtendshow met Gerard Ekdom heeft 10 procent meer luisteraars getrokken ten opzichte van de vorige meting. En ook Rob van Someren heeft met Somertijd nieuwe records gebroken en presenteert het best beluisterde middagprogramma in de doelgroep mannen 30-59 jaar. We zijn ongelooflijk blij en trots dat we het leven van luisteraars leuker kunnen maken met alle energie en lol die het hele team de hele dag in de programma’s steekt.’

Qmusic koploper onder jongeren

In de nieuwste meetperiode noteerde ook Qmusic groei: een stijging van 9 procent (van 13,7 naar 14,9 procent) ten opzichte van een jaar geleden in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar. De zender handhaaft hiermee een sterke tweede positie. Onder jongeren is Qmusic zelfs de best beluisterde zender. In de doelgroep jongeren en jongvolwassenen 15-34 jaar is Qmusic gestegen naar nummer één. Het marktaandeel in die doelgroep bedraagt inmiddels 19,5 procent. Qmusic laat in deze doelgroep marktleider Radio 538 (18,8%) en Sky Radio (9,7%) achter zich.

Record voor 100% NL

Ook 100% NL laat een mooie groei zien in de nieuwe luistercijfers. 1.454.000 mensen luisterden de afgelopen periode naar de zender met voornamelijk Nederlandse muziek, een eigen record. De radiozender is razend populair bij de doelgroep Vrouwen 20-49. Het marktaandeel in die specifieke groep groeit in een jaar tijd van 4,1 naar 5,2 procent in een jaar tijd, een groei van maar liefst 27 procent.

Carlo de Boer, algemeen directeur RadioCorp: ‘Bij 100% NL hebben we in september niet stil gezeten; we presenteerden een nieuwe programmering, zowel doordeweeks als in het weekend, we verwelkomden twee nieuwe jocks en hadden iedere dag artiesten over de vloer tijdens de Top van de Nederpop. Het harde werk werpt zijn vruchten af, wij zijn enorm trots en blij met dit resultaat. Bijna 1,5 miljoen luisteraars, dat zijn mooie luistercijfers!’

Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken