Reclame-inkomsten NPO verder onder druk
- Media
- 11 okt 2018 @ 10:49
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PolitiekReclameTelevisie
- 11 okt 2018 @ 10:49
- Jeroen Mirck
De reclame-inkomsten blijven kelderen bij de Nederlandse Publieke Omroep. Vorig jaar daalde de bestedingen al met 4,5 procent, dit jaar zakt deze omzet verder weg met zeker 5 procent. Een tegenvaller in een groeiende markt.
De NPO presteert hiermee niet marktconform, want in de tv-markt komt dit jaar juist eindelijk weer meer geld binnen. Adverteerders kiezen vaker voor tv-reclame, ondanks de dalende kijkcijfers. Het medium blijkt toch voldoende breed bereik te hebben, zo werd deze week ook weer duidelijk op het tv-congres Screenforce Day.
Ook grote sportevenementen zoals het WK voetbal en de Olympische Spelen zorgen voor extra inkomsten, maar dat merkt de NPO dus niet in zijn portemonnnee. Dat komt mede door de tegenvallende ad-sales op de websites van de publieke omroepen, maar de belangrijkste reden is de nieuwe tariefstructuur die exploitant Ster sinds een jaar hanteert.
Bureaucommissie geschrapt
Doorslaggevende onderdelen van deze nieuwe Ster-tarieven is het schrappen van kortingen voor adverteerders en bureaucommissie voor mediabureaus. Dat maakt adverteren bij de NPO voor beide partijen financieel onaantrekkelijker. Daarnaast zijn de tarieven voor kleinere bedrijven gedaald.
Door de nieuwe werkwijze hebben verschillende grote partijen ervoor gekozen meer reclamezendtijd in te kopen bij de concurrenten: RTL, Talpa (onder meer SBS6, Veronica) en BrandDeli, de exploitant van onder meer Discovery.
Concurrentie reageert
Met het schrappen van bureaucommissie liep de Ster voor op ontwikkelingen in de tv-markt. Inmiddels hebben de concurrenten RTL en Talpa eenzelfde stap aangekondigd. Zijdoen dat een jaar later dan de NPO, waardoor ze een tijd lang de publieke omroep de loef konden afsteken. Nu gaan de tarieven weer meer naar elkaar toe bewegen.
De Ster verwacht dat de inkomsten op de langere termijn wel weer gaan stijgen, zo meldt Frank Volmer op NOS.nl. De prijzen voor tv-reclames zitten weer in de lift en de publieke omroep wil meer geld verdienen met online reclame. Nu verdient de Ster nog nauwelijks geld met online reclame. Onder meer de Teletekst-app heeft sinds kort ruimte gekregen voor advertenties.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing