Reclame-inkomsten NPO verder onder druk

Reclame-inkomsten NPO verder onder druk
  • Media
  • 11 okt 2018 @ 10:49
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PolitiekReclameTelevisie

De reclame-inkomsten blijven kelderen bij de Nederlandse Publieke Omroep. Vorig jaar daalde de bestedingen al met 4,5 procent, dit jaar zakt deze omzet verder weg met zeker 5 procent. Een tegenvaller in een groeiende markt.

De NPO presteert hiermee niet marktconform, want in de tv-markt komt dit jaar juist eindelijk weer meer geld binnen. Adverteerders kiezen vaker voor tv-reclame, ondanks de dalende kijkcijfers. Het medium blijkt toch voldoende breed bereik te hebben, zo werd deze week ook weer duidelijk op het tv-congres Screenforce Day.

Ook grote sportevenementen zoals het WK voetbal en de Olympische Spelen zorgen voor extra inkomsten, maar dat merkt de NPO dus niet in zijn portemonnnee. Dat komt mede door de tegenvallende ad-sales op de websites van de publieke omroepen, maar de belangrijkste reden is de nieuwe tariefstructuur die exploitant Ster sinds een jaar hanteert.

Bureaucommissie geschrapt

Doorslaggevende onderdelen van deze nieuwe Ster-tarieven is het schrappen van kortingen voor adverteerders en bureaucommissie voor mediabureaus. Dat maakt adverteren bij de NPO voor beide partijen financieel onaantrekkelijker. Daarnaast zijn de tarieven voor kleinere bedrijven gedaald.

Door de nieuwe werkwijze hebben verschillende grote partijen ervoor gekozen meer reclamezendtijd in te kopen bij de concurrenten: RTL, Talpa (onder meer SBS6, Veronica) en BrandDeli, de exploitant van onder meer Discovery.

Concurrentie reageert

Met het schrappen van bureaucommissie liep de Ster voor op ontwikkelingen in de tv-markt. Inmiddels hebben de concurrenten RTL en Talpa eenzelfde stap aangekondigd. Zijdoen dat een jaar later dan de NPO, waardoor ze een tijd lang de publieke omroep de loef konden afsteken. Nu gaan de tarieven weer meer naar elkaar toe bewegen.

De Ster verwacht dat de inkomsten op de langere termijn wel weer gaan stijgen, zo meldt Frank Volmer op NOS.nl. De prijzen voor tv-reclames zitten weer in de lift en de publieke omroep wil meer geld verdienen met online reclame. Nu verdient de Ster nog nauwelijks geld met online reclame. Onder meer de Teletekst-app heeft sinds kort ruimte gekregen voor advertenties.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken