Sanoma Nederland boekt meer kwartaalwinst
- Media
- 24 okt 2018 @ 10:17
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ZakelijkTijdschriftenUitgevers
- 24 okt 2018 @ 10:17
- Jeroen Mirck
Bij Sanoma Media Netherlands is de omzet in het derde kwartaal gegroeid naar 106 miljoen euro (in 2017 was dat 104 miljoen, mits gecorrigeerd voor de verkoop van SBS) door met name de successen bij Scoupy en de goede resultaten voor de losse verkoop.
Over de eerste drie kwartalen van 2018 steeg de winstgevendheid, mede door een blijvend goede kostenbeheersing, verder tot EUR 53 miljoen (2017: 49 gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) bij een licht dalende omzet (2018: 310, 2017: 323 gecorrigeerd voor verkoop SBS).
Susan Duinhoven, President & CEO van Sanoma Group: 'Ons concern laat in het derde kwartaal bij alle onderdelen goede resultaten zien. Twee weken geleden gaven we ook al aan dat de winstgevendheid van Sanoma Group in 2018 hoger uit zal komen dan verwacht. De huidige koers van focus op onze klanten, selectief investeren in het verder uitbouwen van onze merken en kostenbeheersing zetten we dan ook voort.'
Finland succesvol met festivals
Sanoma Media Finland kon dit kwartaal direct profiteren van de festival-business na de acquisitie van N.C.D. Production. Daarnaast kon het wederom rekenen op hogere digitale abonnementen van Ruutu, de video-on-demandservice, en Helsingin Sanomat, de grootste krant van Finland. De winstgevendheid steeg sterk naar EUR 21 miljoen (2017: 14) mede vanwege de discontinuering van de verlieslatende ijshockey uitzendrechten.
Bij Sanoma Learning is het derde kwartaal altijd zeer belangrijk en heeft traditiegetrouw altijd de hoogste omzet van het jaar. Zoals verwacht was de omzet in Polen aanzienlijk lager dan vorig jaar, toen Sanoma Learning de voordelen had van de veranderingen in het onderwijsstelstel in Polen. De daling was lager dan verwacht doordat het marktaandeel in Polen verder is gegroeid in 2018. De educatieve tak, in Nederland bekend van Malmberg, begint nu ook de eerste vruchten te plukken van het ‘High Five’-programma voor de integratie van de administratie en ondersteuning van de vijf bedrijven in de vijf landen.
Met bedrijven in Finland, Nederland, België, Polen en Zweden bedroeg de omzet van Sanoma in 2017 1,3 miljard euro. Bij het concern werken ruim 4.400 mensen. Sanoma is beursgenoteerd aan de Nasdaq in Helsinki.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing