Sanoma Nederland boekt meer kwartaalwinst

Sanoma Nederland boekt meer kwartaalwinst
  • Media
  • 24 okt 2018 @ 10:17
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkTijdschriftenUitgevers

Bij Sanoma Media Netherlands is de omzet in het derde kwartaal gegroeid naar 106 miljoen euro (in 2017 was dat 104 miljoen, mits gecorrigeerd voor de verkoop van SBS) door met name de successen bij Scoupy en de goede resultaten voor de losse verkoop.

Over de eerste drie kwartalen van 2018 steeg de winstgevendheid, mede door een blijvend goede kostenbeheersing, verder tot EUR 53 miljoen (2017: 49 gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) bij een licht dalende omzet (2018: 310, 2017: 323 gecorrigeerd voor verkoop SBS).

Susan Duinhoven, President & CEO van Sanoma Group: 'Ons concern laat in het derde kwartaal bij alle onderdelen goede resultaten zien. Twee weken geleden gaven we ook al aan dat de winstgevendheid van Sanoma Group in 2018 hoger uit zal komen dan verwacht. De huidige koers van focus op onze klanten, selectief investeren in het verder uitbouwen van onze merken en kostenbeheersing zetten we dan ook voort.'

Finland succesvol met festivals

Sanoma Media Finland kon dit kwartaal direct profiteren van de festival-business na de acquisitie van N.C.D. Production. Daarnaast kon het wederom rekenen op hogere digitale abonnementen van Ruutu, de video-on-demandservice, en Helsingin Sanomat, de grootste krant van Finland. De winstgevendheid steeg sterk naar EUR 21 miljoen (2017: 14) mede vanwege de discontinuering van de verlieslatende ijshockey uitzendrechten.

Bij Sanoma Learning is het derde kwartaal altijd zeer belangrijk en heeft traditiegetrouw altijd de hoogste omzet van het jaar. Zoals verwacht was de omzet in Polen aanzienlijk lager dan vorig jaar, toen Sanoma Learning de voordelen had van de veranderingen in het onderwijsstelstel in Polen. De daling was lager dan verwacht doordat het marktaandeel in Polen verder is gegroeid in 2018. De educatieve tak, in Nederland bekend van Malmberg, begint nu ook de eerste vruchten te plukken van het ‘High Five’-programma voor de integratie van de administratie en ondersteuning van de vijf bedrijven in de vijf landen.

Met bedrijven in Finland, Nederland, België, Polen en Zweden bedroeg de omzet van Sanoma in 2017 1,3 miljard euro. Bij het concern werken ruim 4.400 mensen. Sanoma is beursgenoteerd aan de Nasdaq in Helsinki.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken