TomTom blundert met koersgevoelig persbericht

TomTom blundert met koersgevoelig persbericht
  • Media
  • 3 okt 2018 @ 09:50
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaZakelijkNieuwsmediaCommunicatiePromotie

TomTom heeft geblunderd met koersgevoelige persberichten. De informatie lag al op straat ruim een uur voor het sluiten van de beurs. Dit had forse invloed op de koers: TomTom steeg prompt bijna 6 procent. het bedrijf riskeert nu onderzoek van beurswaakhond AFM.

De blunder werd dinsdag opgemerkt door RTL Z, dat de persberichten ontving om 15:44 uur (net als persbureau Bloomberg), terwijl ze pas om 17:00 uur officieel werden (en mochten worden) gepubliceerd. MarketingTribune ontving de persberichten overigens wel pas om 17:01 uur. TomTom kondigde aan dat het een deal heeft gesloten met BMW en de samenwerking heeft verlengd met PSA, het moederbedrijf van onder meer Peugeot en Citroën.

Na de te vroeg verspreide PR-boodschap steeg de beurskoers ineens vanaf 16:30 uur: na een dag 'in het rood' eindigde TomTom in het groen. Volgens RTL Z zou het er op kunnen duiden dat een aantal beleggers het nieuws aan zagen komen.

Koersgevoelige informatie

Via PR-bedrijf Text100 werden de berichten veel te vroeg verstuurd. In de mail die RTL Z ontving, werd wel gerept over een embargo tot 17:00 uur, maar die constructie is niet toegestaan als het om koersgevoelige informatie gaat. Alle mogelijke beleggers moeten volstrekt op hetzelfde moment geïnformeerd worden, zodat niemand profijt kan hebben van voorkennis, zo luiden de beursrichtlijnen. AFM heeft deze richtlijn tegen RTL Z bevestigd.

Het is onwaarschijnlijk dat TomTom de informatie in de persberichten als niet-koersgevoelig zou kunnen hebben beschouwd. Niet alleen ging de beurskoers prompt omhoog, maar het bedrijf weet ook donders goed dat het tegendeel gebeurde toen vorige maand bekend werd dat klant Renault in zee ging met concurrent Google. Toen kelderde de koers van TomTom met bijna 25 procent.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken