Brancheonderzoek Health signaleert kansen adverteerders

Brancheonderzoek Health signaleert kansen adverteerders
  • Media
  • 19 nov 2018 @ 12:07
  • 7500 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Onafhankelijk onderzoeksbureau No Ties deed namens BrandDeli onderzoek onder 1.500 Nederlanders tussen de 20 en 65 jaar om adverteerders meer inzicht te bieden in de ontwikkelingen binnen health.

Nederlanders leven steeds gezonder. Regelmatig sporten wordt meer en meer de norm en de verkoop van gezonde producten blijft stijgen. Cynthia Overeem, Marketing Research & Insights Specialist bij BrandDeli: ‘Health is hot en biedt veel kansen voor marketeers. Want wat zijn de belangrijkste trends? En wat verstaat men onder een gezonde levensstijl?’

Het nieuwste brancheonderzoek Health duikt in de trends en signaleert 5 kansen voor adverteerders in de voeding- en lifestyle-branche.

#1. De mannen versus de vrouwen

Vrouwen lijken andere motieven te hebben dan mannen voor hun gezonde leefstijl. Overeem: ‘Vrouwen stellen hogere eisen aan hun lichaam en hoe zij eruit zien. Ze zijn daarom ook gevoeliger voor het aspect uiterlijk wanneer het gaat om de keuze in producten voor een gezonde leefstijl. Hier kan de adverteerder op inspelen in de communicatieboodschap.’

#2 Flexitariërs als nieuwe doelgroep

Het groeiende aandeel flexitariërs anno 2018 en de toenemende interesse in vegetarische en gezonde producten zijn interessante ontwikkelingen voor adverteerders binnen de gezondheidsbranche. Overeem: ‘Denk hierbij aan supermarkten die kunnen inspelen op het toenemende aantal mensen dat een dag zonder vlees in hun wekelijkse routine brengt, maar natuurlijk ook aan aanbieders van vleesvervangers of supplementen en horecazaken.’

#3 Millennials meest healthy

Uit de resultaten komt duidelijk naar voren dat millennials (20-34 jaar) dagelijks het meest bezig zijn met gezonde voeding en lifestyle: zij slapen relatief beter, roken relatief minder en hebben vaker een gezond lichaamsgewicht dan de oudere generaties. Millennials zijn hierom een belangrijke doelgroep voor communicatie over health.

#4 De rol van sport

Ook sport speelt een belangrijke rol: bijna driekwart van de mannelijke millennials sport minimaal 1 keer per week. De effecten hiervan zijn niet alleen lichamelijk zichtbaar, de onderzoeksresultaten laten ook zien dat sportprogramma’s en -wedstrijden op TV meer worden bekeken door de sportieve Nederlander. Adverteren met gezonde producten rondom sportwedstrijden op TV is dus zeer effectief om de health-bewuste consument te bereiken.

#5 Groeiend belang van supplementen

Als aanvulling op de voeding worden ook regelmatig supplementen en vitamines gebruikt: bijna de helft van Nederland en twee vijfde van de millennials gebruikt supplementen ter uitbreiding van hun dagelijks eetpatroon. Overeem: ‘Opvallend is dat in de markt van aanbieders van supplementen, vitamines en mineralen de spontane bekendheid van de verschillende A-merken laag is. Davitamon staat bovenaan met 20% top-of-mind bekendheid, terwijl andere merken hier nog een stuk onder liggen.’ Awareness-focused campagnes bieden hier nog interessante mogelijkheden om de merkfunnel verder te versterken.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken