Nederlander kijkt tv-series vooral op mobiel
- 7 nov 2018 @ 10:44
- Jeroen Mirck
Nederlanders gebruiken vooral hun smartphones om tv-series online te bekijken. Ook muziek wordt vooral gekocht via de mobiel. Dit blijkt uit de Digital Goods Economy Survey van PayPal en SuperData.
'De belangrijkste drijfveer voor de groeiende populariteit van digitaal entertainment is het gemak', zegt Jan-Willem Roest, general manager van PayPal Benelux en Ierland. 'Volgens het onderzoek koopt 35 procent van de Nederlandse consumenten films of tv-series online in plaats van in de winkel, zodat ze het huis niet hoeven te verlaten of meteen kunnen beginnen met kijken.'
Series populair, eBooks minder
Videostreaming is momenteel verantwoordelijk voor meer dan de helft van het wereldwijde internetverkeer. Volgens het onderzoek zijn Nederlanders geen uitzondering op de Europese markt. 72 procent van de Europeanen geeft voorkeur aan streamingsdiensten boven het kopen en downloaden van de film of tv-series, voor Nederland is dat 65 procent.
Daarnaast koopt bijna de helft van de Nederlandse consumenten muziek-abonnementen, zoals Spotify, en vier op de tien koopt online film-abonnementen (46 procent). eBooks zijn in Nederland nog iets minder populair; Nederlandse consumenten kopen het minst online eBooks: 16 procent versus 28 procent wereldwijd, in de ondervraagde landen.
Mobiel entertainment
Nederlanders gebruiken vooral hun smartphones (54 procent) om tv-series online te bekijken. Ze kijken meestal één tot drie keer per week – één tot twee uur per keer. De reden om films en tv-series te streamen in plaats van ze te kopen of te downloaden is dat er op die manier keuze is uit een groot aanbod en dat mensen zo hele seizoenen tegelijk kunnen kijken. Daarnaast kijken Nederlanders volgens het onderzoek meer documentaires (40 procent) dan de Europese consument (35 procent).
Muziek kopen en luisteren
De helft van de Nederlandse consumenten luistert dagelijks naar muziek. Daarvan zijn de meesten 18 tot 35 jaar oud. Per keer luisteren Nederlandse consumenten gemiddeld 30 minuten tot een uur (28 procent) en 18 procent luistert zelfs per keer vier uur of meer (wereldwijd is dit 12 procent).
Nederlanders kopen muziek vooral met hun smartphones (83 procent). Deze groep bestaat voornamelijk uit vrouwen (87 procent) tussen de 18 en 35 jaar oud zijn (89 procent). Zelfs wanneer er een alternatief apparaat beschikbaar is, geeft de meerderheid de voorkeur aan het kopen via mobiel (58 procent). Dit benadrukt de opkomende en belangrijke rol van smartphones bij de aankoop en consumptie van digitale goederen.
Mannen geven meer uit
De meeste Nederlandse consumenten geven in drie maanden tijd zo'n 10 tot 29 euro uit aan muziek-streamingdiensten, maar ook aan diensten die films en series aanbieden, zoals Netflix of Videoland. Nederlandse mannen geven meer uit aan streamingsdiensten dan vrouwen, namelijk 30 tot 49 euro.
Mobiele apparaten veranderen de manier waarop mensen wereldwijd entertainment zoeken en kopen. 'We hebben gemerkt dat de betaalmethode hierbij van belang is, voornamelijk bij mobiele aankopen', zegt Jan-Willem Roest. 'Bij betaling van digitale content kiezen bijna zeven op de tien Nederlandse consumenten een betaalmethode op basis van gebruiksgemak.'
Deze studie is uitgevoerd in 24 markten en omvatte ongeveer 25.000 consumenten wereldwijd (n=1000 per land). Het onderzoek bestond uit wereldwijd veldwerk en een online kwantitatieve vragenlijst, en is in 2018 uitgevoerd door SuperData Research in samenwerking met PayPal. Het onderzoek werd gehouden in Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, China, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hong Kong, Hongarije, India, Israël, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Polen, Rusland, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigd Koninkrijk.
Foto: Pixabay.com
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing