Papieren krant verliest lezers, maar leestijd blijft stabiel

Papieren krant verliest lezers, maar leestijd blijft stabiel
  • Media
  • 27 nov 2018 @ 11:29
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • JournalistiekPrintDagbladenBereik

Het aantal lezers van papieren dagbladen daalt al jaren, maar de leesduur is de afgelopen jaren opmerkelijk genoeg stabiel. Dit blijkt uit analyses van media-onderzoeker Piet Bakker op basis van gegevens uit jaarverslagen en de NOM Print Monitor.

In 2018 zijn er nog ruim zes miljoen dagbladlezers. 'Gemiddeld besteden die lezers doordeweeks een half uur per dag aan de krant en zo’n drie kwartier in het weekend', zo schrijft Bakker in een blog voor De Stand van de Nieuwsmedia.

De weekendkrant mag zich in de meeste leestijd verheugen; verder trekken vooral oudere lezers meer tijd uit voor de krant. 'Een voor de hand liggende verklaring voor de stabiele of zelfs stijgende leestijd, is de vergrijzende dagbladlezer', aldus Bakker. 'De verschillen tussen leeftijdsgroepen zijn namelijk indrukwekkend. 65-plussers lezen ongeveer drie keer zo lang in de krant als 13- tot 19-jarigen. De trend is zonneklaar: hoe ouder, hoe meer tijd voor de krant.'

Leestijd in cijfers

Regionale en landelijke kranten ontlopen elkaar doordeweeks weinig, maar in het weekend is het verschil duidelijker: 43 minuten voor regionale kranten tegen 47 voor landelijke titels, aldus de analyse van Bakker.

Tussen landelijke kranten bestaan aanzienlijke verschillen. De Trouw-lezer besteedt doordeweeks 41 minuten en bijna een uur in het weekend aan de krant, de Volkskrant houdt de lezers nog iets langer vast in het weekend en heeft daarmee de ‘langst gelezen’ weekendkrant van Nederland. Ook NRC scoort goed. De FD-lezer heeft de krant doordeweeks in 25 minuten uit.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken