Papieren krant verliest lezers, maar leestijd blijft stabiel
- Media
- 27 nov 2018 @ 11:29
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekPrintDagbladenBereik
- 27 nov 2018 @ 11:29
- Jeroen Mirck
Het aantal lezers van papieren dagbladen daalt al jaren, maar de leesduur is de afgelopen jaren opmerkelijk genoeg stabiel. Dit blijkt uit analyses van media-onderzoeker Piet Bakker op basis van gegevens uit jaarverslagen en de NOM Print Monitor.
In 2018 zijn er nog ruim zes miljoen dagbladlezers. 'Gemiddeld besteden die lezers doordeweeks een half uur per dag aan de krant en zo’n drie kwartier in het weekend', zo schrijft Bakker in een blog voor De Stand van de Nieuwsmedia.
De weekendkrant mag zich in de meeste leestijd verheugen; verder trekken vooral oudere lezers meer tijd uit voor de krant. 'Een voor de hand liggende verklaring voor de stabiele of zelfs stijgende leestijd, is de vergrijzende dagbladlezer', aldus Bakker. 'De verschillen tussen leeftijdsgroepen zijn namelijk indrukwekkend. 65-plussers lezen ongeveer drie keer zo lang in de krant als 13- tot 19-jarigen. De trend is zonneklaar: hoe ouder, hoe meer tijd voor de krant.'
Leestijd in cijfers
Regionale en landelijke kranten ontlopen elkaar doordeweeks weinig, maar in het weekend is het verschil duidelijker: 43 minuten voor regionale kranten tegen 47 voor landelijke titels, aldus de analyse van Bakker.
Tussen landelijke kranten bestaan aanzienlijke verschillen. De Trouw-lezer besteedt doordeweeks 41 minuten en bijna een uur in het weekend aan de krant, de Volkskrant houdt de lezers nog iets langer vast in het weekend en heeft daarmee de ‘langst gelezen’ weekendkrant van Nederland. Ook NRC scoort goed. De FD-lezer heeft de krant doordeweeks in 25 minuten uit.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing