Geen alcoholreclame in 2019 op drie jongerenzenders

Geen alcoholreclame in 2019 op drie jongerenzenders
  • Media
  • 22 dec 2018 @ 13:01
  • 17073 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PolitiekReclameMaatschappijTelevisie

De tv-zenders Nickelodeon, Disney Channel en Disney XD zijn door Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) uitgesloten van alcoholreclame. Net als vorig jaar is geen enkele radiozender aan te merken als jongerenzender.

Stiva laat jaarlijks vaststellen welke radio- en tv-zenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor het komende jaar zijn de tv-zenders Nickelodeon, Disney Channel en Disney XD uitgesloten van alcoholreclame. 

Nationaal Preventieakkoord

In het Nationaal Preventieakkoord zijn afspraken gemaakt om problematisch alcoholgebruik tegen te gaan. Afspraken over alcoholmarketing dienen bij te dragen aan de doelen die ten aanzien van problematisch alcoholgebruik zijn vastgesteld. Stiva steunt de keuze om problematisch alcoholgebruik in samenwerking aan te pakken en draagt actief bij aan het behalen van de doelstellingen die zijn geformuleerd. Niet adverteren op zenders waar veel jongeren naar kijken en luisteren past daarbij.

Stiva-directeur Peter de Wolf: 'Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Dit brengt een plicht met zich mee minderjarigen te beschermen. Daarom checken we wat jongerenzenders zijn en geldt de afspraak dat op die zenders geen alcoholreclame mag worden uitgezonden.'

Medialandschap verandert 

Uit de cijfers blijkt dat de gemiddelde leeftijd van kijkers en luisteraars steeds verder opschuift. Zo was in 2014 nog 20,5% van de MTV-kijkers onder de 18 jaar, inmiddels is dat nu nog 6,8%. De Wolf: “We zien dat het medialandschap verandert. Daarom vinden we het belangrijk om naast de kijk- en luistercijfers van het lineaire televisie- en radioaanbod, ook te kijken naar wat er online en op social media gebeurt. Ook daar zijn we in het kader van het Nationaal Preventieakkoord commitments aangegaan. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat jongeren op social media helemaal geen alcoholreclame meer te zien krijgen.”

Jongerenzenders in Reclamecode

Voor 21.00 uur wordt helemaal geen alcoholreclame uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt zowel voor de inhoud als de platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat Stiva elk jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- of luistercijfers, afgezet tegen het gehele programma- aanbod van een zender. Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd.

Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen.

Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier (Nederlandse Brouwers), wijn (KVNW) en gedistilleerde dranken (SpiritsNL) een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken