Omstreden weekkrant City Amsterdam ziet populariteit groeien
- Media
- 5 dec 2018 @ 00:01
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PolitiekJournalistiekPrintNieuwsmediaUitgevers
- 5 dec 2018 @ 00:01
- Jeroen Mirck
Huis-aan-huisblad City Amsterdam, bekritiseerd door de gemeente als reclamefolder, 'blijkt in razendsnel tempo te zijn ingeburgerd in de hoofdstad', zo claimt de krant op basis van een eigen onderzoek.
Het lezersonderzoek van het Amsterdamse bureau Djem Insight Studio, dat begin november van dit jaar in opdracht van de krant is gehouden onder 400 geënquêteerden, leert dat City 'in sneltreinvaart een stevige positie heeft verworven in het Amsterdamse medialandschap'. Deze uitkomsten komen uitgever HAH Retail goed uit in zijn juridisch steekspel met Gemeente Amsterdam over de legitimiteit van het medium als weekkrant danwel reclamefolder.
Van de geënquêteerden zegt 44 procent City elke week te lezen, terwijl ook de vernieuwende formule van CITY wordt gewaardeerd. Meer dan 80 procent leest de CITY-verhalen en columns. Zes op de tien City-lezers bekijkt bovendien ook de gegroepeerde advertenties, aldus het onderzoek.
Populair onder jonge doelgroep
Vooral opmerkelijk is dat de jongere doelgroep (18-44 jaar) zich extra voelt aangesproken door de CITY-formule (lifestyle en lokaal nieuws) van redactie en advertenties. CITY wijkt met de vlotte lifestyle-aanpak af van de traditionele stijl van bestaande huis-aan-huisbladen.
Onder de geënquêteerden bleek geen wanklank over de verschijningsvorm van CITY en de huis-aan-huis-verspreiding, ondanks bezwaren van enkele politieke partijen in de Amsterdamse gemeenteraad. Meer dan de helft van de ondervraagden stelt een half jaar na de eerste verschijning in juni 2018 het juist ‘zeer’ op prijs dat City wekelijks wordt bezorgd.
Driekwart van de ondervraagden zegt de advertenties wekelijks te lezen in CITY. Zij zijn ook vaste lezers van de reclamefolders. Zij zien het onafhankelijke magazine CITY als een goed antwoord op de foldermaatregel van de gemeente Amsterdam. Volgens een grote meerderheid van de lezers voorzien de reclamefolders in een duidelijke behoefte. Ze worden ‘verstrooiend’, ‘informatief’ en ‘functioneel’ genoemd.
Ruim 75% van de lezers van City die de advertenties bekijkt, gaat ook naar de winkels om aankopen te doen op basis van de aanbiedingen in de krant.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing