Luistercijfers: jongeren lopen warm voor Nederlandse muziek

Luistercijfers: jongeren lopen warm voor Nederlandse muziek
  • Media
  • 19 feb 2019 @ 12:14
  • 9477 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • LuistercijfersRadioMuziek

Het radiolandschap stabiliseert, met Radio 2 steviger aan kop. Wie echter nauwkeurig inzoomt, ziet wel degelijk verschuivingen. Zo groeit 100% NL fors onder jongeren, aldus de NLO-cijfers.

Het marktaandeel van 100% NL (dat louter Nederlandse muziek draait) stijgt in de leeftijdscategorie 20-34 van 2,5 procent een jaar geleden naar 3,7 (in de periode december 2018 en januari 2019). Dat is een stijging van 48 procent in een jaar tijd.

De forse groei van het marktaandeel is vooral terug te zien op het tijdstip van De Barry Paf Show. De nieuwe ochtendshow op 100% NL laat bijna een verdubbeling (96%) zien in het marktaandeel 20-34 ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) over de periode december 2018 en januari 2019.

Bron: NLO/GfK, ma-vr 06:00-10:00 uur, marktaandeel

Carlo de Boer, algemeen directeur RadioCorp: 'Fantastisch om te zien dat we steeds interessanter worden voor de jongere generatie en tegelijkertijd ons huidige doelgroep behouden. In december zijn we gaan vlammen met de nieuwe Barry Paf Show en is Chantal Hutten met haar eigen middagshow gestart. Ook lanceerden we een frisse nieuwe huisstijl. Dit allemaal met als doel om te verjongen als merk en een bestaande doelgroep verder uit te kunnen bouwen. Ik ben natuurlijk heel trots dat we daar nu al resultaat van zien.'

Bekijk hieronder de algemene NLO-cijfers voor alle radiozenders.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken