Een op drie kijkers verkiest Netflix boven kabel-tv
- 30 mrt 2019 @ 17:55
- Jeroen Mirck
Een op drie kijkers geeft de voorkeur aan Netflix boven kabeltelevisie, vooral vanwege het goede aanbod en het ontbreken van reclame. Dat blijkt uit onderzoek van Skoep Nieuws in opdracht van Spreekbuis.nl.
Netflix is met ruim 3 miljoen abonnees razend populair in Nederland, terwijl uit onderzoek blijkt dat de kijktijd naar lineaire tv vorig jaar verder is gedaald. Skoep Nieuws deed daarom in opdracht van mediaplatform Spreekbuis.nl een onderzoek of de Nederlandse kijker zijn voorkeur geeft aan Netflix ten opzichte van kabeltelevisie.
Uit de peiling door Skoep Nieuws blijkt dat 33 procent van de respondenten Netflix boven kabel-tv verkiest. Uit de reacties blijkt dat het grote aantal reclameblokken op de tv-zenders een doorn in het oog voor veel kijkers is. Veel kijkers noemen ook de hoge kwaliteit van tv-series als voordeel van Netflix. Daarentegen waren er ook veel respondenten die juist de kabeltelevisie door vooral de nieuws- en achtergrondprogramma’s belangrijker vinden dan Netflix.
Cord Cutting
‘Cord Cutting’, een fenomeen waarbij consumenten hun tv-abonnement opzeggen, is in de Verenigde Staten volop gaande. Vooral kabel- en satellietdistributeurs zien daar miljoenen klanten weglopen omdat ze het lineaire zenderaanbod duur of oninteressant vinden. Onder millenials is intussen al bijna twintig procent cordcutter en de helft van wie nog wel is geabonneerd, overweegt die stap ook te zetten.
Wereldwijd is het aantal abonnementen op streamingdiensten al groter dan kabel tv-abonnementen. In Nederland daalt het aantal tv-aansluitingen ook al jaren in het voordeel van streamingdiensten zoals Netflix, Videoland, NLziet en YouTube. Het betreft hier overigens niet alleen cord cutters, maar ook ‘cord nevers’, oftewel mensen die nooit een tv-aansluiting hebben gehad.
Kijktijd daalt
De Nederlander keek in 2018 gemiddeld 173 minuten per dag televisie (2 uur en 53 minuten). Dit is 2,6% minder dan in 2017. Blijkt uit cijfers van SKO. Over de afgelopen 15 jaar zijn vooral kinderen en jongeren in de leeftijdscategorie van 6 tot 19 jaar minder tv gaan kijken. De kijktijd van deze leeftijdsgroepen is tussen 2003 en 2018 gehalveerd.
Richard Otto, oprichter van Spreekbuis.nl: ‘Niet iedereen heeft een Netflix-abonnement, dus daarom is het percentage van 'Netflix-kiezers' toch wel erg hoog te noemen. Voor tv-zenders zoals NPO, RTL en SBS is er voldoende werk aan de winkel om kijkers ook in de toekomst te behouden.’
Het onderzoek werd eind maart verricht. In totaal deden er 730 consumenten aan het onderzoek mee.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- SKO
- SBS
- Netflix
- onderzoek
- kijkers
- streaming
- televisie
- tv
- Talpa
- kabel
- RTL
- NLziet
- Skoep
- NPO
- YouTube
- kabeltelevisie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing