JCDecaux wint strijd met Amsterdam om digitale mupi's

JCDecaux wint strijd met Amsterdam om digitale mupi's
  • Media
  • 24 mrt 2019 @ 00:47
  • 17813 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OutdoorDigitaalReclamePolitiek

De rechter heeft geoordeeld dat 28 digitale mupi’s van JCDecaux mogen blijven staan in het centrum van Amsterdam. De rechter stelt het OOH-bedrijf in het gelijk en oordeelt dat de vergunningen onrechtmatig zijn ingetrokken.

In steeds meer steden wereldwijd doet digitaal straatmeubilair met bewegende beelden zijn intrede. In het coalitieakkoord van de Gemeente Amsterdam is echter de wens opgenomen om bewegende beelden uit het straatbeeld te weren. Beleid hiervoor is nog in de maak en wordt deze zomer verwacht.

Tot die tijd verleende stadsdeel Centrum tijdelijke vergunningen voor de 28 mupi’s aan JCDecaux. Nadat er vorig jaar diverse bezwaren op waren binnen gekomen, weigerde de gemeente een nadere toelichting te geven aan de bezwarencommissie. Zodoende kon de commissie niet anders dan de bezwaren gegrond verklaren en dacht de gemeente alsnog onder de vergunningen uit te kunnen.

Onbehoorlijk bestuur

De rechter heeft afgelopen week geoordeeld dat dit onbehoorlijk bestuur is en dat de gemeente dit niet had mogen doen. Ook de dwangsom die de gemeente JCDecaux wilde opleggen is hiermee van tafel. De mupi’s mogen blijven staan.

'Het besluit van Centrum om ons te dwingen de objecten weg te halen heeft ons zeer verrast', zegt Hannelore Majoor, algemeen directeur van JCDecaux Nederland. 'Het ging in tegen de afspraak die we hadden om het nieuwe beleid af te wachten en stond haaks op onze lange samenwerking met de stad. We zijn blij dat de rechter ons nu gelijk geeft en hopen dat we in het vervolg er in goed overleg met de Gemeente uit kunnen komen.'

Sinds 1985 levert en beheert de bushokjes en mupi’s in de gemeente Amsterdam. Met de reclame- inkomsten wordt het nieuwe meubilair geplaatst en onderhouden. Aanvullend daarop krijgt de gemeente een vaste afdracht van de reclame inkomsten. Sinds 2012 is in het contract opgenomen dat de posters vervangen mogen worden voor digitale schermen. Hiervoor moet wel een nieuwe vergunning worden aangevraagd.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken