Postcode Loterij geeft miljoenen aan journalistiek, FTM doet niet mee
- Media
- 5 mrt 2019 @ 10:56
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MaatschappijMediaJournalistiekFondsenwerving
- 5 mrt 2019 @ 10:56
- Jeroen Mirck
Free Press Unlimited, Bellingcat en het Internationaal Consortium van Onderzoeksjournalisten (ICIJ) ontvangen van de Postcode Loterij miljoenen euro's om hun werk voort te zetten. Follow The Money weigert mee te doen.
Dit jaar gaat er uit de lotverkoop ruim 370 miljoen euro naar goede doelen, waarvan ruim 15 miljoen extra naar organisaties die werken op het gebied van ‘funding justice’. Zo krijgt onderzoekscollectief Bellingcat 500.000 euro om een trainingscentrum in Nederland op te zetten. Het International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), de organisatie achter onder meer de Panama Papers en de Implant Files, werd verrast met 1 miljoen euro om het eigen netwerk van journalisten uit te breiden.
‘A Safe World for the Truth’
Free Press Unlimited kreeg eerder al 3,5 miljoen euro voor het project ‘A Safe World for the Truth’ dat straffeloosheid van misdaden tegen journalisten tegengaat. Ruth Kronenburg, directeur Operations van Free Press Unlimited: 'Journalisten leveren feiten, onthullen missstanden en controleren de macht in het belang van ons allemaal. De tijd dat ze zonder enige consequentie worden vermoord moet voorbij zijn. We gaan met dit project terugvechten om straffeloosheid echt aan te pakken, daders en opdrachtgevers te laten berechten en regeringen die laks omspringen met deze zaken stimuleren werk te maken van geweld tegen journalisten. Ik ben blij dat de Nationale Postcode Loterij ons de kans geeft dit te doen.'
Follow The Money, dat recent kritisch berichtte over de Postcode Loterij, weigert mee te doen aan die soort subsidie-aanvragen. Oprichter Eric Smit: 'Ha wat leuk, de goededoelenloterijen doen een ‘bijzondere schenking’ aan de onderzoeksjournalistiek. Prettig voor de collega’s, maar wij van FTM zullen daar geen gooi naar doen.'
Foto: Roy Beuker (via Free Press Unlimited)
Woah! To foster justice and accountability efforts, @Bellingcat has just received half a million euros at the #GoedGeldGala! This is incredible for an investigative collective which saw the light with a kickstarter and passionate volunteers. pic.twitter.com/BNmzUmmudN
— Christiaan Triebert (@trbrtc) March 4, 2019
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing