Postcode Loterij geeft miljoenen aan journalistiek, FTM doet niet mee

Postcode Loterij geeft miljoenen aan journalistiek, FTM doet niet mee
  • Media
  • 5 mrt 2019 @ 10:56
  • 11651 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MaatschappijMediaJournalistiekFondsenwerving

Free Press Unlimited, Bellingcat en het Internationaal Consortium van Onderzoeksjournalisten (ICIJ) ontvangen van de Postcode Loterij miljoenen euro's om hun werk voort te zetten. Follow The Money weigert mee te doen.

Dit jaar gaat er uit de lotverkoop ruim 370 miljoen euro naar goede doelen, waarvan ruim 15 miljoen extra naar organisaties die werken op het gebied van ‘funding justice’. Zo krijgt onderzoekscollectief Bellingcat 500.000 euro om een trainingscentrum in Nederland op te zetten. Het International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), de organisatie achter onder meer de Panama Papers en de Implant Files, werd verrast met 1 miljoen euro om het eigen netwerk van journalisten uit te breiden.

‘A Safe World for the Truth’ 

Free Press Unlimited kreeg eerder al 3,5 miljoen euro voor het project ‘A Safe World for the Truth’ dat straffeloosheid van misdaden tegen journalisten tegengaat. Ruth Kronenburg, directeur Operations van Free Press Unlimited: 'Journalisten leveren feiten, onthullen missstanden en controleren de macht in het belang van ons allemaal. De tijd dat ze zonder enige consequentie worden vermoord moet voorbij zijn. We gaan met dit project terugvechten om straffeloosheid echt aan te pakken, daders en opdrachtgevers te laten berechten en regeringen die laks omspringen met deze zaken stimuleren werk te maken van geweld tegen journalisten. Ik ben blij dat de Nationale Postcode Loterij ons de kans geeft dit te doen.'

Follow The Money, dat recent kritisch berichtte over de Postcode Loterij, weigert mee te doen aan die soort subsidie-aanvragen. Oprichter Eric Smit: 'Ha wat leuk, de goededoelenloterijen doen een ‘bijzondere schenking’ aan de onderzoeksjournalistiek. Prettig voor de collega’s, maar wij van FTM zullen daar geen gooi naar doen.'

Foto: Roy Beuker (via Free Press Unlimited)



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken