Sanoma onderzoekt aankopen rond levensmijlpalen

Sanoma onderzoekt aankopen rond levensmijlpalen
  • Media
  • 26 mrt 2019 @ 11:26
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Ieder mens maakt een aantal belangrijke momenten in zijn of haar leven mee zoals verhuizen, samenwonen, trouwen en met pensioen gaan. Deze mijlpalen gaan gepaard met veranderingen in gedrag, gevoel en aankopen.

Om inzicht te krijgen in het geluksgevoel en het oriëntatie- en aankoopgedrag van verschillende producten rondom deze leven veranderende momenten heeft onderzoeksbureau CHOICE Insights & Strategy in 2018 het grootschalige Milestones-onderzoek uitgevoerd in opdracht van Sanoma.

In dit Milestones-onderzoek is naar de volgende mijlpalen gekeken: verhuizen, stap in je carrière, samenwonen, trouwen, speciale reis, kind(eren) het huis uit en met pensioen gaan. Met het online- en printportfolio bereikt Sanoma maandelijks bijna 11,5 miljoen /12 miljoen Nederlanders, waarvan een groot deel binnenkort een Milestone in zijn of haar leven meemaakt of juist achter de rug heeft.

Oriëntatie- en aankooptraject van 91 producten

Er is onderzocht op welke producten mensen zich oriënteren en welke producten worden aangeschaft rondom deze verschillende mijlpalen. Van 91 producten is het oriëntatie- en aankooptraject in kaart gebracht: inzicht in de oriëntatiekanalen en -bronnen, de oriëntatieduur en welke factoren het belangrijkste zijn bij de aankoop. Maar ook welke producten er vooral online georiënteerd en aangeschaft worden en welke juist offline, en wie uiteindelijk de beslissing neemt voor de daadwerkelijke aankoop.

infographic_milestones.pdf

Hypotheek

Mensen hebben het meeste moeite met het afsluiten van een hypotheek en met het oriënteren op een opleiding/studie/cursus en oriënteren zich het langst op een scooter/brommer, motor, (nieuwe) keuken, auto en elektrische fiets. Producten waarbij de customer journey vooral online plaatsvindt vallen met name in het Travel & Leisure-segment, zoals een musicalbezoek, (losse) vliegtickets, stedentrip/weekendje weg en een zonvakantie. De customer journey van een (nieuwe) keuken of badkamer gebeurt vooral offline, net als het afsluiten van een hypotheek. Bij de aankoop van elektrische apparaten, zoals een televisie, vaatwasser of computer/laptop is de kwaliteit erg belangrijk, terwijl bij kleinere praktische aankopen zoals een pannen(set) of servies vooral de prijs of een actie belangrijk is.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken