Sanoma onderzoekt aankopen rond levensmijlpalen
- Media
- 26 mrt 2019 @ 11:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 26 mrt 2019 @ 11:26
- Sjaak Hoogkamer
Ieder mens maakt een aantal belangrijke momenten in zijn of haar leven mee zoals verhuizen, samenwonen, trouwen en met pensioen gaan. Deze mijlpalen gaan gepaard met veranderingen in gedrag, gevoel en aankopen.
Om inzicht te krijgen in het geluksgevoel en het oriëntatie- en aankoopgedrag van verschillende producten rondom deze leven veranderende momenten heeft onderzoeksbureau CHOICE Insights & Strategy in 2018 het grootschalige Milestones-onderzoek uitgevoerd in opdracht van Sanoma.
In dit Milestones-onderzoek is naar de volgende mijlpalen gekeken: verhuizen, stap in je carrière, samenwonen, trouwen, speciale reis, kind(eren) het huis uit en met pensioen gaan. Met het online- en printportfolio bereikt Sanoma maandelijks bijna 11,5 miljoen /12 miljoen Nederlanders, waarvan een groot deel binnenkort een Milestone in zijn of haar leven meemaakt of juist achter de rug heeft.
Oriëntatie- en aankooptraject van 91 producten
Er is onderzocht op welke producten mensen zich oriënteren en welke producten worden aangeschaft rondom deze verschillende mijlpalen. Van 91 producten is het oriëntatie- en aankooptraject in kaart gebracht: inzicht in de oriëntatiekanalen en -bronnen, de oriëntatieduur en welke factoren het belangrijkste zijn bij de aankoop. Maar ook welke producten er vooral online georiënteerd en aangeschaft worden en welke juist offline, en wie uiteindelijk de beslissing neemt voor de daadwerkelijke aankoop.
Hypotheek
Mensen hebben het meeste moeite met het afsluiten van een hypotheek en met het oriënteren op een opleiding/studie/cursus en oriënteren zich het langst op een scooter/brommer, motor, (nieuwe) keuken, auto en elektrische fiets. Producten waarbij de customer journey vooral online plaatsvindt vallen met name in het Travel & Leisure-segment, zoals een musicalbezoek, (losse) vliegtickets, stedentrip/weekendje weg en een zonvakantie. De customer journey van een (nieuwe) keuken of badkamer gebeurt vooral offline, net als het afsluiten van een hypotheek. Bij de aankoop van elektrische apparaten, zoals een televisie, vaatwasser of computer/laptop is de kwaliteit erg belangrijk, terwijl bij kleinere praktische aankopen zoals een pannen(set) of servies vooral de prijs of een actie belangrijk is.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Hornbach pioniert met 4DX-bioscoopcommercial, 3D OOH en...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
Laatste Nieuws
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing