Pelican Media is opnieuw failliet

Pelican Media is opnieuw failliet
  • Media
  • 11 apr 2019 @ 08:38
  • 14914 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • JournalistiekZakelijkTijdschriften

Pelican Media is opnieuw failliet gegaan, voor de tweede keer in zes jaar tijd. De Amsterdamse uitgever van glossy's als Residence en Carros had last van een krimpende markt.

Pelican, in de jaren negentig opgericht door uitgever Frank Kloppert, groeide door de overname van meerdere tijdschriften van Telegraaf Media Groep in 2009 uit tot een bedrijf met 80 werknemers en een omzet van 20 miljoen euro.

Het werd geen succesverhaal, want ook in 2013 ging de uitgeverij al een keer failliet, als gevolg van een inzakkende markt en een zakelijk conflict rond een verkocht bedrijfsonderdeel.

Kloppert maakte destijds een doorstart onder de naam Pelican Media, onder meer met de glossy Residence, het autotijdschrift Carros en de titels Winelife en The Big Black Book. Ook verzorgde de uitgeverij sponsored magazines voor bedrijven.

Krimpende markt

Nu blijkt Pelican Media dus opnieuw bankroet, zo meldt RTL Z. Kloppert heeft de curator meegedeeld dat dit komt door de krimpende markt. Zo zag de uitgeverij de omzet uit de sponsored magazines de afgelopen jaren teruglopen. Pelican werkte veel met freelancers. Volgens de curator waren er op het moment van het faillissement nog veertien mensen in vaste dienst.  

Bij het vorige faillissement was er sprake van een groot aantal gedupeerde freelancers, dat nog onbetaalde rekeningen had uitstaan. Dat risico ligt nu opnieuw op de loer.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken