Stiva dreigt met reclamestop Comedy Central

Stiva dreigt met reclamestop Comedy Central
  • Media
  • 12 apr 2019 @ 11:39
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenReclameTelevisie

Het tv-programma Drunk History is niet goed gevallen bij Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva). De dranklobby waarschuwt Comedy Central zelfs dat bepaalde merken een reclamestop overwegen.

'Beschonken bekende Nederlanders vertellen bezopen verhalen uit onze vaderlandse geschiedenis', zo luidt de omschrijving van het nieuwe programma Drunk History, dat een Nederlandse bewerking is van eerdere Engelstalige uitzendingen op het internationale Comedy Central. Stiva is van mening 'dat overmatig alcoholgebruik door Comedy Central wordt gefaciliteerd en in een positief daglicht gesteld'.

De overheid, gezondheidsorganisaties en het bedrijfsleven werken gezamenlijk hard aan het terugdringen van problematisch alcoholgebruik door middel van afspraken die gemaakt zijn in het Nationaal Preventieakkoord, stelt Stiva. 'Het tegengaan van zwaar en overmatig drinken onder (jong)volwassenen is daar een belangrijk onderdeel van. De beeldvorming die dit programma afgeeft past daar niet bij.'

'Stop met Drunk History!'

De Nederlandse alcoholsector roept Comedy Central op om met onmiddellijke ingang te stoppen met het uitzenden van Drunk History. Peter de Wolf, directeur van Stiva: 'De gemoederen zijn inmiddels hoog opgelopen in de branche. Verschillende merken geven aan serieus te overwegen om te minderen of stoppen met adverteren op de zender.'

In 2013 en 2016 heeft Stiva ook al geageerd tegen tv-programma’s waar overmatig alcoholgebruik wordt gefaciliteerd en aangemoedigd. De Wolf: 'De sector neemt serieuze maatschappelijke verantwoordelijkheid voor haar product. We gaan hierover graag met Comedy Central in gesprek, maar vinden het belangrijk dat er een duidelijk signaal wordt afgegeven.'

Bekijk hieronder een voorbeeld van een Amerikaanse uitzending van Drunk History.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken