Stiva dreigt met reclamestop Comedy Central
- Media
- 12 apr 2019 @ 11:39
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MerkenReclameTelevisie
- 12 apr 2019 @ 11:39
- Jeroen Mirck
Het tv-programma Drunk History is niet goed gevallen bij Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva). De dranklobby waarschuwt Comedy Central zelfs dat bepaalde merken een reclamestop overwegen.
'Beschonken bekende Nederlanders vertellen bezopen verhalen uit onze vaderlandse geschiedenis', zo luidt de omschrijving van het nieuwe programma Drunk History, dat een Nederlandse bewerking is van eerdere Engelstalige uitzendingen op het internationale Comedy Central. Stiva is van mening 'dat overmatig alcoholgebruik door Comedy Central wordt gefaciliteerd en in een positief daglicht gesteld'.
De overheid, gezondheidsorganisaties en het bedrijfsleven werken gezamenlijk hard aan het terugdringen van problematisch alcoholgebruik door middel van afspraken die gemaakt zijn in het Nationaal Preventieakkoord, stelt Stiva. 'Het tegengaan van zwaar en overmatig drinken onder (jong)volwassenen is daar een belangrijk onderdeel van. De beeldvorming die dit programma afgeeft past daar niet bij.'
'Stop met Drunk History!'
De Nederlandse alcoholsector roept Comedy Central op om met onmiddellijke ingang te stoppen met het uitzenden van Drunk History. Peter de Wolf, directeur van Stiva: 'De gemoederen zijn inmiddels hoog opgelopen in de branche. Verschillende merken geven aan serieus te overwegen om te minderen of stoppen met adverteren op de zender.'
In 2013 en 2016 heeft Stiva ook al geageerd tegen tv-programma’s waar overmatig alcoholgebruik wordt gefaciliteerd en aangemoedigd. De Wolf: 'De sector neemt serieuze maatschappelijke verantwoordelijkheid voor haar product. We gaan hierover graag met Comedy Central in gesprek, maar vinden het belangrijk dat er een duidelijk signaal wordt afgegeven.'
Bekijk hieronder een voorbeeld van een Amerikaanse uitzending van Drunk History.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing