'Vrij Nederland wil hele redactie ontslaan'

'Vrij Nederland wil hele redactie ontslaan'
  • Media
  • 9 apr 2019 @ 17:15
  • 13461 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • TijdschriftenJournalistiekUitgevers

Hoofdredacteur Ward Wijndelts van Vrij Nederland wil de slechte resultaten van zijn titel pareren door goeddeels de hele redactie te ontslaan. Deze kostenbesparing moet tot nieuwe winst leiden.

Dit meldt NRC op basis van bronnen bij uitgever WPG. Wijndelts wil niet op het nieuws reageren.

Het is een publiek geheim dat het niet goed gaat met de voormalige verzetskrant. In 2016 werd het opinieweekblad een maandblad. Dat kon de oplagedaling niet stoppen, want vorig jaar kelderde VN van 28.000 naar 19.000 verkochte exemplaren.

Liefdesbaby

Voor uitgever WPG geldt Vrij Nederland niet als een cashcow, maar de eigenaar voelt een verplichting om het befaamde tijdschrift in leven te houden. De liefdesbaby lijkt echter een terminale patiënt.

Wijndelts, die zelf wil aanblijven, zou van plan zijn om het blad voortaan te gaan maken met twee ondersteunende medewerkers. Al het overige werk zal dan worden uitbesteed aan freelancers. Het is een beproefd procédé om met rompredacties te werken, maar critici waarschuwen dat er hierdoor geen ruimte (want geen geld) meer is voor gedegen onderzoeksjournalistiek.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken