[AllOut] Patrick Dixon neemt marketeer de maat

[AllOut] Patrick Dixon neemt marketeer de maat
  • Media
  • 16 mei 2019 @ 15:40
  • 13096 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementMarketingMediastrategie

Het MWG congres in fonkelnieuwe opzet 'AllOut' is voortvarend gestart op locatie de Thuishaven in Amsterdam Sloterdijk. Futuroloog Patrick Dixon uit Londen trapte af met enkele serieuze maar ook geestige tips voor marketeers en hun media-adviseurs. 'De meeste marketingdirecteuren haten marketing.'

AllOut bestaat uit drie hoofdonderdelen: het dagprogramma Outspoken, het bekende MWG congres in vernieuwde en interactieve vorm; het avondprogramma Outstanding; de uitreiking van de prestigieuze AMMA awards met het beste werk van afgelopen jaar en het latenight programma Outrageous, het grote afsluitende feest. In de circustent van de Thuishaven vertelde na een voorgelezen openingsgedicht MWG voorzitter Eric Kip (in het dagelijks leven algemeen directeur van Exterion Media, zie foto onder) aan dagvoorzitter Ronnie Overgoor dat zijn club aan vernieuwing toe is. Het congres werd tot 2012 gehouden in Noordwijkerhout en duurde tot en met 2010 zelfs twee dagen. 'We wilden onszelf uitdagen en meegaan met de tijd.' Vandaar nu een fris dagprogramma zonder papieren boekjes maar met een eigen app. Met pittige lezingen verspreid over verschillende gebouwtjes en tenten op het terrein. Voor wie wil op blote voeten in het zand. Foodtrucks zullen voor het natje en het droogje zorgen, iedereen een armbandje, de zon aan de hemel en nog veel leuks in het verschiet.

Service en snel
Maar eerst maken ze het podium vrij voor adrenaline-bom Patrick Dixon uit Londen, die ons vertelt waar de (media)toekomst heengaat en wat er nu niet aan deugt. Hij opent met anekdotes over restaurants, zoals in Parijs waar het hem niet lukte de aandacht van een kelner te trekken. Of zoals in Singapore waar volgens hem een zeventienjarige de letters op de menukaart had bedacht, waardoor ze voor iets oudere gasten niet eens te lezen waren: veel te klein. Of zoals in een hotel in een oliestaat waar hij zich per ongeluk van top tot teen met haarlotion insmeerde: 'je neemt je leesbril toch niet mee onder douche?' Waarom zijn die flesjes in de badkamer zo onduidelijk verpakt? Hij sneerde naar de 18 procent advertenties waarvan de doorlinkjes het niet doen en wees op de verhoogde snelheid waaraan we gewend zijn geraakt: van het ene moment op het andere zijn kunststoffen rietjes taboe (vanwege de plastic soup) of is een wereldster een paria (Michael Jackson). Marketeers en mediamensen moeten mee-versnellen.

A.I. gaat customer journey verbeteren
Consumenten klikken weg wanneer een site langer dan vijf seconden laadt. En 40% van de consumenten weet 's morgens nog niet wat de pot schaft 's avonds: dat wordt einde dag wel even snel beslist in de supermarkt. Vanwege de gewenning aan snelheid worden keuzemenu's op de telefoon ('druk nu een twee') langzamerhand als misdadig gezien ('je steelt vijf minuten van mijn leven'): waarom wordt je telefoonnummer niet herkend of wordt voorspeld waarvoor je belt? A.I. zal binnen afzienbare tijd korte metten maken met dat wachten, voorspelt Dixon. Vandaar ook dat reclames voor YouTube-filmpjes hooguit 3 seconden duren, anders klik je weg. Het valt hem op hoe weinig cmo's bezig zijn met inperken van tijdverspilling door de klant. 'Mijn onderzoek wijst uit: de meeste marketing directeuren haten marketing.'

Engeland digitaler met bezorging vers
Dat we vandaag in een circustent staan, sluit aan op de 'pop up'-trend. Veel leuker dan in de boardroom van een mediahoofdkantoor confereren, toch? Terwijl de aanwezigen hier bij AllOut op een steenworp kunnen beschikken over zulke corporate vergaderzalen. Festivals zijn tegenwoordig leuker, zoals marketeers ook op bijvoorbeeld de NMD ontdekten. In de food en retail ziet Dixon opvallende verschillen per markt. Terwijl in Duitsland en Engeland de smartphone-penetratie en kennis van digital nagenoeg gelijk is, zijn de online foodsales in de UK 10x groter dan bij onze Oosterburen. Hij toont een dia van een koerier met het opschrift 'We deliver straight to your fridge door'. Hij wijst op het retail-aan-huis succes van het (Griekse) E-fresh. Hoe komt dit verschil tussen markten? Twee vragen die hierbij een rol spelen volgens de keynote-spreker zijn:
1. Wie vertrouw jijzelf?
2. Wie vertrouwt jou?

Om deze ietwat vage stelling te verduidelijken, toont hij twee reviews over een hotel op Tripadvisor. De ene beschrijft het hotel als paradijs op aarde, de beste plek om te zijn. De ander rept over ratten en een plek om nooit terug te keren. Wie geloof je? Niemand toch: de ene is door een neefje van de eigenaar getikt, de ander door een concurrent. Maar toch wordt een zaadje geplant: de combinatie van data en emotie werkt. Om data-privacy wetten te omzeilen, adviseert Dixon om de boel om te draaien. Geef de consument voordeel in ruil voor het delen van persoonlijke gegevens. In de USA werkte dat uitstekend met bijvoorbeeld creditcards: wie zijn energie- en telefoonrekening doorgaf, mocht meer lenen tegen lagere rente. Privacy in ruil voor voordeel. 'Iedereen blij, het werkt als de brandweer.'

Guerilla marketing
Dat 64% van de mensen hun mobiele locatiegevens niet deelt, kun je zo ook effectief tackelen. Dixon noemt de Burger King-app die in de USA mensen localiseerde (als ze het delen van hun gegevens tenminste hadden aanstaan) die op 100 meter afstand van een McDonald's liepen. Die kregen een aanbod om voor 1 dollarcent een Whopper te komen scoren in een aangegeven dichtstnabije BK-restaurant. Het liep storm op de Whoppers. Wie zijn data niet deelde, kreeg van vrienden te horen wat voor koopje ze misten. 'Little data heeft de toekomst', besloot Dixon.

Voor wie wil aansluiten: AllOut is nog in volle gang. Check hieronder de eerste beeld-impressie van het Thuishaven-terrein.
(PvWK)

BEELDIMPRESSIE ALLOUT 2019


MWG-voorzitter Eric Kip (links) is er klaar voor.

Patrick Dixon geflankeerd door YIM Mediatalent van het Jaar 2018 Lotte Hillen (UM)

fotografie: PvWK voor MarketingTribune. Teaser AllOut zie onder (by MWG).



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken