Elsevier Weekblad verandert naam in EW
- Media
- 28 mei 2019 @ 13:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Tijdschriften
- 28 mei 2019 @ 13:00
- Sjaak Hoogkamer
Elsevier Weekblad gaat per 1 december 2020 EW heten. De naamsverandering is nodig, omdat de eigenaar van de merknaam ‘Elsevier’, het Britse uitgeefconcern Relx, deze exclusief wil gebruiken voor zijn internationaal opererende wetenschappelijke uitgeverij Elsevier.
Vooruitlopend op deze naamsverandering, introduceert het weekblad per 1 juni aanstaande een nieuw logo. Dat bestaat uit de letters EW met daaronder Elsevier Weekblad. Deze onderregel verdwijnt per december 2020. ‘De journalistieke koers van het blad blijft ongewijzigd,’ aldus hoofdredacteur Arendo Joustra.
Elsevier Weekblad wordt EW
Met een bereik van 380.000 lezers is Elsevier Weekblad het grootste opinieblad van Nederland. Zijn website heeft 400.000 unieke bezoekers en 1,5 miljoen pageviews per maand. Relx is nog voor een derde eigenaar van het weekblad, de overige aandelen zijn sinds december 2016 in handen van twee investeerders, die ook eigenaar zijn van New Skool Media, de op een na grootste tijdschriftuitgever van Nederland. Het is de bedoeling dat na de naamsverandering van eind 2020 Relx zijn aandelen binnen een jaar aan New Skool Media zal verkopen.
1 miljoen om titel Elsevier Weekblad te behouden
Het weekblad had zijn naam tot 1 december 2024 kunnen behouden, maar had daarvoor wel 1 miljoen euro per jaar moeten betalen. Die steekt het blad - dat vanaf de oprichting winstgevend is en geen subsidies van overheden accepteert - liever in journalistieke producties, aldus uitgever Erwin van Luit.
Als uitgever van bellettrie, populair-wetenschappelijke boeken en de Winkler Prins Encyclopedie is Elsevier in 1880 opgericht. Het tijdschrift Elsevier volgde later, in 1891. Eerst als maandblad en vanaf 1945 als weekblad. Destijds werd het ook al EW genoemd, als afkorting van Elseviers Weekblad. Deze ‘roepnaam’ was tot eind jaren tachtig in gebruik.
(foto: Elsevier Weekblad/One Business).
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing