Elsevier Weekblad verandert naam in EW

Elsevier Weekblad verandert naam in EW
  • Media
  • 28 mei 2019 @ 13:00
  • 9757 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Tijdschriften

Elsevier Weekblad gaat per 1 december 2020 EW heten. De naamsverandering is nodig, omdat de eigenaar van de merknaam ‘Elsevier’, het Britse uitgeefconcern Relx, deze exclusief wil gebruiken voor zijn internationaal opererende wetenschappelijke uitgeverij Elsevier.

Vooruitlopend op deze naamsverandering, introduceert het weekblad per 1 juni aanstaande een nieuw logo. Dat bestaat uit de letters EW met daaronder Elsevier Weekblad. Deze onderregel verdwijnt per december 2020. ‘De journalistieke koers van het blad blijft ongewijzigd,’ aldus hoofdredacteur Arendo Joustra.

Elsevier Weekblad wordt EW

Met een bereik van 380.000 lezers is Elsevier Weekblad het grootste opinieblad van Nederland. Zijn website heeft 400.000 unieke bezoekers en 1,5 miljoen pageviews per maand. Relx is nog voor een derde eigenaar van het weekblad, de overige aandelen zijn sinds december 2016 in handen van twee investeerders, die ook eigenaar zijn van New Skool Media, de op een na grootste tijdschriftuitgever van Nederland. Het is de bedoeling dat na de naamsverandering van eind 2020 Relx zijn aandelen binnen een jaar aan New Skool Media zal verkopen.

1 miljoen om titel Elsevier Weekblad te behouden

Het weekblad had zijn naam tot 1 december 2024 kunnen behouden, maar had daarvoor wel 1 miljoen euro per jaar moeten betalen. Die steekt het blad - dat vanaf de oprichting winstgevend is en geen subsidies van overheden accepteert - liever in journalistieke producties, aldus uitgever Erwin van Luit.

Als uitgever van bellettrie, populair-wetenschappelijke boeken en de Winkler Prins Encyclopedie is Elsevier in 1880 opgericht. Het tijdschrift Elsevier volgde later, in 1891. Eerst als maandblad en vanaf 1945 als weekblad. Destijds werd het ook al EW genoemd, als afkorting van Elseviers Weekblad. Deze ‘roepnaam’ was tot eind jaren tachtig in gebruik.

(foto: Elsevier Weekblad/One Business).

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken