Songfestival wordt 'megaklus' voor NPO, AvroTros en NOS

Songfestival wordt 'megaklus' voor NPO, AvroTros en NOS
  • Media
  • 19 mei 2019 @ 10:31
  • 13821 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MuziekEvenementTelevisie

De overwinning van Duncan Laurence betekent dat Nederland komend jaar het Eurovisie Songfestival mag organiseren. Dit zal een samenwerking zijn tussen NPO, AvroTros en NOS, die het evenement namens de hele publieke omroep oppakken.

Ten overstaan van vele miljoen kijkers wereldwijd (en 4,4 miljoen kijkers in Nederland) heeft de Nederlandse zanger Duncan Laurence zaterdag in Tel Aviv overtuigend het Eurovisie Songfestival 2019 gewonnen met het lied 'Arcade'. Hij is de eerste Nederlandse winnaar sinds Teach-In, die maar liefst 44 jaar geleden voor het laatst namens ons land de meeste stemmen vergaarden bij het Europese liedjesfestival.

'Nederland op de kaart zetten'

Het Eurovision Songfestival is één van de grootste internationale evenementen en biedt volgens de NPO 'geweldige kansen om Nederland wereldwijd op de kaart te zetten'. 'Daarnaast past het uitstekend bij de verbindende rol die de publieke omroep in de samenleving wil spelen, omdat het evenement een groot bereik heeft bij diverse doelgroepen van jong tot oud.'

Het Eurovisie Songfestival 2020 moet een visitekaartje worden van Nederlandse creativiteit en media-innovatie, melden de omroepen al enkele uren na de zege van Laurence. De komende weken zal achter de schermen hard worden gewerkt om de plannen vorm te geven en een projectorganisatie neer te zetten.

Peperdure megaklus

'Een peperdure megaklus', heet het al op NOS.nl. NPO-baas Shula Rijxman verwacht dat er 25 tot 30 miljoen euro nodig is voor de organisatie van het evenement. Naast een eigen bijdrage van de gaststad zijn er verschillende potjes beschikbaar, zoals een bijdrage van de omroepen van de deelnemende landen (6 miljoen euro).

Met Europese verkiezingen op komst vond VVD-premier Mark Rutte dat hij ook even een populistische duit in het zakje moest doen (of beter gezeg: géén duit in het zakje). Bij WNL Op Zondag zei hij dat de publieke omroep wat hem betreft geen extra budget krijgt voor het faciliteren van het Songfestival. 'Laten we eerst kijken of het uit het bestaande budget kan en als ik naar de salarissen kijk, denk ik dat daar nog wel wat ruimte voor is.' Die salarissen staan voor langere tijd vast, dus is dit geen realistische bezuinigings-optie voor een evenement dat al over een jaar plaatsvindt.

Rijxman verwacht trouwens niet dat de financiering een probleem wordt. 'Het Songfestival is een van de beste promoties voor Nederland.'

Steden staan al in de rij

De hamvraag is nu: waar gaat het komende Songfestival plaatsvinden? Het Maastrichtse congrescentrum MECC wil het evenement graag binnenhalen. Ook Den Haag, Rotterdam (Ahoy), Zwolle (IJsselhallen), Arnhem (Gelredome) en Amsterdam (Ziggo Dome, RAI en Johan Cruijff Arena) toonden al direct hun interesse.

Belangrijk bij de locatie is dat er voldoende ruimte is voor kleedkamers, decorstukken, techniek en zo'n 1400 journalisten. Geïnteresseerde steden zullen zich met een bidbook officieel kandidaat moeten stellen bij de organisatoren NPO, AvroTros en NOS.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken