ASN, McDonalds en TUI kanshebbers Radioadverteerder 2019

ASN, McDonalds en TUI kanshebbers Radioadverteerder 2019
  • Media
  • 18 jun 2019 @ 09:49
  • 8668 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Awards

De RAB Radio Advertising Awards 2019 heeft 29 genomineerden in zes categorieën, vijf vakjuryprijzen en de publieksprijs. De winnaars worden op dinsdag 25 juni bekendgemaakt tijdens het tiende RAB radio-event in Eye Amsterdam, voor deze dag omgedoopt in Ear Amsterdam.

Dit zijn de genomineerden per categorie. Helemaal onderaan de nominaties voor de Publieksprijs die ook op de avond van de uitreiking wordt bekendgemaakt.

Categorie radioadverteerder van het jaar

Er is veel mogelijk met het medium en adverteerders die vernieuwend durven te zijn en het medium radio gebruiken als meer dan alleen een voordelig bereiksmedium, worden beloond. Welke adverteerder heeft de beste papieren voor de titel radioadverteerder 2019? Deze adverteerders zijn genomineerd:

ASN Bank - Selmore, Ambassadors, Vizeum

ASN Bank is consistent in haar strategie en opvallende creatie, waarbij ze erin slaagt de luisteraars keer op keer te verrassen met nieuwe ‘fabels’. TV en online video vertellen het brede merkverhaal en radio en Spotify geven verdieping. De verdubbeling van merkoverweging en -voorkeur laat zien dat de wijze waarop ASN Bank het medium radio inzet, uitermate effectief is.

McDonald’s - TBWA\NEBOKO, OMD

McDonald’s heeft radio stevig verankerd in haar middelenmix en maakt optimaal gebruik van de commerciële audio-mogelijkheden. In de ochtenduren heeft zij een McBreakfast propositie, op zonnige middagen inspireert zij de luisteraar met McFlurry commercials. De storytelling creatie van de commercials zorgen voor een sterke boodschap overdracht, waarbij McDonald’s consistent gebruik maakt van haar herkenbare soundlogo. Naast spotreclame heeft zij ook diverse branded content campagnes gevoerd.

TUI - Helden Media, MediaXplain

TUI kiest voor elke doelgroep een eigen mediastrategie met een belangrijke rol voor radio vanwege de sterk activerende eigenschappen. Binnen het radiolandschap is TUI breed aanwezig; sponsor van The Friday Move bij BNR, infomercials met Erben Wennemars over ‘opladen’, diverse branded content acties en een constante stroom aan activatie commercials met herkenbare eigen stem en goed soundlogo. TUI kent de radiomarkt en maakt gebruik van haar kracht.

Categorie radiocommercial van het jaar vakjury creatie

De vakjury beoordeelde maar liefst 123 inzendingen op originaliteit, creativiteit en uniciteit. Onderstaande vijf commercials zijn door de vakjury genomineerd:

Audi -Audi A3 Advance Sport - Selmore, Alfred Klaassen, MediaCom

Audi is al jaren consistent en onderscheidend aanwezig op radio. Deze commercial is heel creatief; de luxe metaforen laten via audio de auto zien en voelen. Door de rust en ruimte die de commercial heeft, opvallend in het commercialblok.

Heineken 0.0 - Weet je nog campagne - TBWA\NEBOKO, Dentsu Red Star

Alle commercials schetsen zeer herkenbare situaties, zijn heel humoristisch en stralen gezelligheid uit. Het inspelen op de emoties er-bij-willen-zijn en je verantwoordelijkheid pakken zijn treffend. Goed uitgevoerd met de bombastische opbouw, het uitvergroten en dan de overgang.

Holland Casino - De spanning van het spel campagne - INDIE Amsterdam, Wave, Dentsu

Met deze commercials gaan we terug naar de kern van het spel. Ze laten voelen hoe een simpel balletje heel veel spanning oproept. De campagne zet goed neer wat het is, je ziet het gebeuren. Intrigerend mede door het goede sound design.

SIRE - #Doeslief campagne - Joe Public, Soundcircus, Starcom

Sterk in eenvoud, je bent er direct. Consistent en impactvol. De radiocommercial is het hart van de campagne waarbij audio, sound en tekst perfect op elkaar zijn afgestemd. Ook in audio heel goed gemaakt. Hoewel de commercials kort zijn, zijn ze zeer krachtig.

Toto - Koning Toto-campagne - TBWA\NEBOKO, Ambassadors, MAGNA

Voor de jongere doelgroep een aansprekende commercial met de muziek van rapper Donnie, zo benader je die doelgroep! Toto creëert hiermee een heel eigen geluid en maakt daarmee zeer goed gebruik van de kracht van audio, het liedje blijft hangen in je hoofd. Commercials hebben een goede flow en het koor is fantastisch.

Categorie beste Branded Content Case

Voor deze categorie gebruikt de jury ter beoordeling de volgende parameters: wow-factor, brandfit, involvement, luisteraar en het resultaat. Uit alle inzendingen heeft de jury de onderstaande cases beloond met een nominatie.

ANWB Pechhulp van de Wegenwacht op Radio 538 met Pech in de Liefde?

Talpa Network, Wavemaker

Actie: Het hele jaar door helpt de Wegenwacht mensen met (auto)pech weer op weg, graag willen zij groeien in de jongere doelgroepen. Mensen met pech in de liefde kunnen ook wel hulp gebruiken. Daar ligt het haakje voor de actie van Wegenwacht op Radio 538. Luisteraars van 538 die hulp nodig hebben, kunnen zich aanmelden via 538.nl. Op 14 februari rijden 538-dj’s met een speciale Wegenwacht Valentijn-bus naar drie luisteraars en helpen hen in de liefde! Ze komen in de uitzending met hun verhaal en krijgen uiteraard ook een abonnement op de Wegenwacht.

Jurycommentaar: Sympathieke en originele actie met de inzet van een speciale Wegenwacht Valentijn pechhulp-bus. De combinatie van bereik en potentie in de doelgroep met een ludieke actie zorgt voor een match van de Wegenwacht met Radio 538.

Interpolis op Qmusic met #IkRijvoorNL

Oliver, Mindshare

Actie: Interpolis heeft een automodus app die je telefoon op ‘onbereikbaar’ zet tijdens de autorit. Om een stijging in app downloads én gebruik te realiseren, ontwikkelde Interpolis #IkRijVoorNL, een puntenspaarsysteem. Mattie Valk is ambassadeur van de campagne en gaat op zoek naar relevante verhalen van betrokkenen bij een verkeersongeval en besteedt daar aandacht aan in zijn Ochtendshow. Videoreportages worden geplaatst op AD.nl in de video wall en aangejaagd door article previews op AD.nl en de social kanalen van Qmusic.

Jurycommentaar: Aansprekende campagne, goed gebruik van emotie. Qmusic toont lef met deze gedurfde content in een nieuwe ochtendshow. Goed om op verschillende manieren en momenten in het jaar aandacht te vragen voor het onderwerp en zo bewustwording te creëren en gedrag te stimuleren.

Zilveren Kruis op Qmusic met Zitcheck

MediaActivationCo., Mindshare

Actie: Zilveren Kruis wil zich graag onderscheiden door naast gezondheid ook vitaliteit dichterbij brengen. Zij kiest hiervoor het onderwerp te veel zitten. Omdat mensen op het werk veel zitten, ook DJ's, is de samenwerking gezocht met Qmusic. DJ's die tijdens de kantoortijden actief zijn, hebben redactioneel aandacht besteed aan het onderwerp en een beroep gekroond tot Europees Kampioen zitten.

Jurycommentaar: Het grote bereik in de doelgroep en het feit dat Qmusic de actie programmeerde in twee programma's op werkdagen tussen 10 en 16 uur, de uren dat Nederlanders voor het werk het meest zitten, zorgde voor een logische fit. Daarnaast bleek Qmusic open te staan voor een radioactie waarbij de luisteraar nu eens geen grote prijzen zou winnen, maar het maken van leuke en relevante radio voor de doelgroep vooropstelde.

Categorie radioreclamebureau van het jaar

Deze drie reclamebureaus zijn alle drie instaat om radioreclame te maken waar luisteraars met plezier naar luisteren. Ze houden van radio en maken radioreclame met liefde en aandacht. Daarom maken zij kans op de titel radioreclamebureau van het jaar.

Alfred  

Je hoort dat Alfred van radioreclame houdt! Alfred maakt mooi radiowerk voor heel veel verschillende adverteerders, onder andere voor Scapino, La Place, Hertog, Simpel, FonQ, SNS en Leen Bakker. De radiocommercials van Alfred zijn hoorbaar en goed geproduceerd. Met aandacht voor de luisteraar zodat deze niet verstoord wordt in zijn luisterplezier. Alfred levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het vakgebied radioreclame.

Selmore

Voor haar radioadverteerders Audi en ASN Bank weet Selmore het verschil te maken in de reclameblokken. Een shout out naar de mooie radiocommercials voor ASN Bank. Deze fabelachtige campagne verdient vijf sterren voor creatie. En ook met onderscheidend werk voor Audi heeft Selmore voor twee radiocommercials een RAB-nominatie.

TBWA\NEBOKO            

Al jaren aan de top als het gaat om radioreclame. De creatieve commercials van TBWA\NEBOKO zijn zeer likeable en daarmee fijn voor de luisteraar. Vorig jaar nog RAB-winnaar met de Staatsloterij inhaker. Nu nominaties voor Heineken 0.0, Toto en ook uitstekend werk voor Aegon. En radio zelf is ook onderdeel van hun klantportfolio. Naast RAB is Radio 538 nu ook klant.

Categorie radiospecialist van het jaar

Wie uit het vak steekt boven het maaiveld uit als het gaat over radioreclame-advies? Er zijn drie radio-lovers die een nominatie hebben gekregen:

Jeffrey Koen (Starcom), door zijn verdieping in het medium is hij al jaren een echte radiospecialist. Motiveert het team van Starcom om breder na te denken over de inzet van audio en vraagt feedback hierover aan de radiobedrijven. Handelt met veel respect voor elkaars business.

Sander van der Peet (Abovo Media), kijkt op eigen gedegen manier naar audio en wat het beste is voor de adverteerder. Binnen de wereld van door prijs gedreven motivaties denkt hij verder na en is daardoor in staat om traditionele adverteerders radio meer strategisch te laten inzetten en hun doelen te bereiken.

Martijn Vlasblom (M2Media), is een voorbeeld van jong gedreven radiotalent. Martijn is gepassioneerd met oprechte interesse in alle facetten van radio. Geeft nieuw elan aan radio door vanuit zijn insights achtergrond meer strategisch en analytisch audio in te zetten, met resultaat.

Categorie Publieksprijs

De Nederlandse luisteraar kiest elk kwartaal de drie beste radiocommercials via een panelonderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Dit levert de adverteerders een nominatie op voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards. Via debesteradiocommercial.nl kan iedereen stemmen op zijn favoriet.

Dit zijn de finalisten:

-             Audi (Selmore, Alfred Klaassen, MediaCom)

-             Beemster Graskaas (This That & The Other)

-             Bever (KesselsKramer, Soundcircus)

-             Bol.com (DDB Unlimited)

-             Djoser (Double O Radio)

-             Heineken 0.0 (TBWA\NEBOKO, Dentsu Red Star)

-             HEMA (Soundcircus)

-             Lidl (Joe Public take-away advertising, Top Format, ZIGT)

-             Thalys (Havas)

-             Toto (TBWA\NEBOKO, Ambassadors, MAGNA)

-             Unox vegatarische rookworst (TBWA\NEBOKO, Earforce, Mindshare)

-             Vodafone (TBWA\NEBOKO, Ambassadors, Wavemaker)

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken