CMO René Repko over NPO-plan: Wie verzint zoiets?

CMO René Repko over NPO-plan: Wie verzint zoiets?
  • Media
  • 12 jun 2019 @ 10:55
  • 12948 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Televisie

René Repko, experienced CMO, heeft zo zijn eigen gedachten over de politieke plannen om de publiek omroep te verschonen van reclame tot 20.00 uur. ‘Dit is de weerslag van de polder, de partijen uit deze coalitie krijgen elk wat wils. Maar dit is geen manier om een bedrijf te leiden en dat is ons publieke bestel toevallig net wel.’

Repko, momenteel werkzaam voor The New Bazaar en daarvoor bij onder meer Action, Rituals en Sligro: ‘Even € 60 miljoen aan ‘advertising space’ vernietigen, wat langjarig en zorgvuldig is opgebouwd. De NPO bovendien opzadelen met de zoveelste bezuiniging, deze keer eentje van € 20 miljoen. Adverteerders zullen op zoek gaan naar een alternatief en kunnen dat misschien deels vinden bij Talpa en RTL, maar ik denk dat het gros gaat naar onze tech vrienden uit Silicon Valley. Zij zullen goed in staat blijken om datzelfde gewenste kijkersprofiel te bedienen, beter dan de Nederlandse commerciële zenders. YouTube is er mogelijk het meest blij mee.’

Regionaal nieuws op NPO3 gaat niet werken

Repko verbaast zich ondertussen vooral over het gemak waarmee het huidige NPO3 wordt beëindigd, de enige zender die relatief jonge kijkers aantrok. ‘We krijgen straks een regio-programmering op die zender en dat wordt verschrikkelijk, dat voorspel ik. Want ik woon toevallig in Amsterdam en ik heb niks met nieuws uit Leersum of Goes, en ik weet zeker dat het andersom ook zo is. Een item over Tuindorp Oostzaan of Diemen is voor mij al marginaal. Regionale content is vaak ook van lagere kwaliteit (want ze hebben alle subsidies al afgepakt). Dus als NPO3 straks povere regionale items landelijk gaan uitzenden, dan worden we het lachertje van de klas. Daar kijkt niemand naar. Of is er ondertussen een vernuftig idee bedacht dat tv’s op basis van een ‘IP-adres’ alleen die content uitserveren die hoort bij het gebied waar je woont? Mijn NPO3 heeft dan een andere programmering dan die van iemand in Vlissingen.’

Het wordt allemaal meer van hetzelfde

Volgens hem is er waarschijnlijk nooit genoeg avondvullende goede regionale content. Daarnaast, kijkers die geïnteresseerd zijn in regionaal nieuws hebben hoogstwaarschijnlijk een ouder profiel, en die konden we volgens hem al volop vinden bij NPO1 en NPO2. Daar schiet de adverteerder ook niet zoveel mee op. ‘Mogelijk dat NPO3 een allegaartje wordt van regionaal nieuws en andere content: nog erger. We hebben er lang op moeten wachten, maar ik zou als Politieke Partij hier niet trots op zijn. Adverteerders wegjagen, jonge kijkers wegsturen, meer aanbieden voor een doelgroep die al werd bediend. Over een paar jaar hebben we een ander kabinet en dat maakt weer andere keuzes. Dan breken we waarschijnlijk het huis nog verder af. De publieke omroep moet op grotere afstand komen van de Haagse politiek, anders kun je geen bedrijf runnen.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken