Freek Staps (ex-NRC) hoofdredacteur van ANP
- Media
- 18 jun 2019 @ 12:20
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PersonaliaJournalistiekNieuwsmediaMedia
- 18 jun 2019 @ 12:20
- Jeroen Mirck
Freek Staps is de nieuwe hoofdredacteur van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Hij volgt per 1 september Marcel van Lingen op, die inmiddels directeur journalistiek is bij Talpa Network.
Staps is op voordracht van de directie en met unanieme instemming van de redactieraad aangesteld. Hij was Visiting Fellow aan Harvard waar hij onderzoek deed naar innovaties op nieuwsredacties. Daarnaast is hij praktijkdocent op de Masteropleiding Journalistiek van de Universiteit van Amsterdam en bestuurslid van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. The Story Network, het content- en strategiebureau dat hij mede oprichtte, gaat zonder hem door.
Journalistiek zwaargewicht
Freek Staps (43) werkte het grootste deel van zijn loopbaan bij NRC Handelsblad waar hij onder meer correspondent in New York en plaatsvervangend chef van de redacties Politiek & Bestuur en Economie was. Ook diende hij als chef van de redacties NRC Q en Online.
Volgens ANP-directeur Martijn Bennis is Staps een journalistiek zwaargewicht en een manager die mensen mee kan nemen. 'Misschien nog wel belangrijker dan dat is onze overtuiging dat Freek zal bijdragen aan de ontwikkeling van de positie van het ANP in de branche. Persbureaus moeten hun relevantie doorlopend bewijzen en verbeteren. Freek is innovatief, hij kent onze klanten en hij doorziet de ontwikkelingen in de mediasector.'
Media-fundament
Het ANP, dat aan nagenoeg alle nieuwsredacties van Nederland berichten en fotografie levert, vormt volgens Staps 'het fundament onder de Nederlandse journalistiek' dat 'een cruciale rol speelt in het vertrouwen dat Nederlanders in media hebben. De accurate en objectieve berichtgeving is bewonderenswaardig en daarbij is het een eer met de vakmensen van de ANP-redactie te mogen werken'.
Bij het ANP werken circa 160 mensen in vaste dienst en zijn tientallen mensen op freelance basis actief. Het persbureau verzorgt dagelijks een continue stroom van nieuwsberichten, foto’s, video’s en radiobulletins.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing