Pieter Klok leidt Volkskrant

Pieter Klok leidt Volkskrant
  • Media
  • 26 jun 2019 @ 15:49
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • UitgeversDagbladenJournalistiekPersonalia

Pieter Klok wordt de nieuwe hoofdredacteur van de Volkskrant. De huidige adjunct volgt vanaf september Philippe Remarque op, die directeur journalistiek wordt bij eigenaar De Persgroep.

De sollicitatiecommissie heeft ‘unaniem en in groot vertrouwen’ voor hem gekozen, zo werd woensdag gemeld op een personeelsbijeenkomst in Amsterdam. De redactieraad, de hoofdredactie, Stichting de Volkskrant en de eigenaar van de krant, de Persgroep, staan achter zijn benoeming.

Klok (47) is sinds 2000 in dienst bij de Volkskrant, waar hij onder andere verslaggever en coördinator van de economie-redactie was. Hij was eerder ingenieur bij Rijkswaterstaat. Sinds 2010 is hij adjunct-hoofdredacteur.

Alleen intern gezocht

De sollicitatiecommissie heeft alleen intern gezocht, laat de krant weten. ‘We hadden er alle vertrouwen in dat een geschikte opvolger binnen de Volkskrant kon worden gevonden’, zegt Annet Aris, voorzitter van de commissie. ‘We hebben Pieter gekozen vanwege zijn bewezen journalistieke excellentie, bevlogenheid en vermogen te inspireren. We zien in hem een hoofdredacteur die het Volkskrant-dna zal versterken, iemand met een overtuigende visie.’

Zelf zegt Klok te focussen op kwaliteit. ‘Daar ligt onze toekomst. Daar moeten we onze belangrijkste inspanning op richten, digitaal en in de krant. Eén geweldig en bijzonder verhaal maakt meer indruk dan acht stukjes die ook ergens anders kunt lezen. De redactie is al op de goede weg, we scoren ieder jaar goed bij de Tegels, de meest prestigieuze journalistieke prijs. Maar we kunnen nog stappen zetten.’

Grootste krant

Klok wil zijn krant onmisbaar maken en 'heel groot, misschien wel de grootste krant van Nederland.’ Hij kiest voor ‘een Volkskrant die begrip aanwakkert in de samenleving in plaats van verontwaardiging stimuleert. Een open, nieuwsgierige krant die ook ongemakkelijke vragen stelt. Een toegankelijke krant waarin we lezers in contact brengen met denkbeelden die niet de hunne zijn. Een krant die geen partij kiest. Als je dat wel doet, drijf je het land uiteen en kiest iedereen zijn eigen zuil.’

Klok betwist dat hij als tweede man naast Remarque exact dezelfde koers blijft varen. 'Als de leiding stabiel is, kun je meer energie steken in vernieuwing.' Twee veranderingen: minder top-down management en geen onderscheid meer tussen de redactie voor internet en de papieren krant.

Wie Klok gaan bijstaan in de hoofdredactie is nog niet bekend.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken