Aldipress-CEO Karin Gerritsen: 'Marketing en promotie zijn onmisbaar bij losse verkoop'

Aldipress-CEO Karin Gerritsen: 'Marketing en promotie zijn onmisbaar bij losse verkoop'
  • Media
  • 29 nov 2019 @ 10:09
  • 11598 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Tijdschriften

De Mercur Aldipress Tijdschriftenretailer van het Jaar is terug van weggeweest. Voor deze categorie is er een afzonderlijke jury die 3 genomineerde initiatieven beoordeelde: Ako Schiphol: ‘Onbemande winkel’, Bruna: ‘Pieken op de Zomerpiek’ en Primera: ‘Blader de zomer door’.

Op 12 december worden de winnaars in alle Mercurs-categorieën bekendgemaakt in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Toegangskaarten zijn hier verkrijgbaar.

Mercurs herintroduceert categorie Tijdschriftenretailer van het Jaar en Aldipress sponsort deze Mercur

Dit jaar nam Aldipress het initiatief om een categorie te herintroduceren: Tijdschriftenretailer van het Jaar. Wij zochten Aldipress-CEO Karin Gerritsen op en vroegen haar naar de beweegredenen.

Waarom vindt Aldipress een aparte Mercur voor de beste tijdschriftenretailer zo belangrijk?

Gerritsen: ‘De Mercurs zijn dé prijzen in de tijdschriftenbranche, maar zonder bevlogen retailers is er geen losse verkoop. Goede marketing, vernieuwende initiatieven en de juiste executie op de winkelvloer zijn essentieel voor blije consumenten. Daarom is Aldipress trotse sponsor van de Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar.’

Welke ontwikkelingen zie je in de losse verkoop van magazines?

‘De losse verkoop staat al enkele jaren onder druk. Dat is helaas in 2019 niet anders. Tijdschriften hebben te lijden onder digitale content en digitale vrijetijdsbesteding. Tegelijkertijd zien we ook tegengestelde bewegingen. De digitale detox is en blijft populair en tijdschriften profiteren daarvan. Daarnaast blijven oudere generaties trouwe lezers, maar is ook de doelgroep jongeren steeds meer geïnteresseerd in lezen. Dat laatste blijkt uit diverse onderzoeken, maar zien we ook terug in sterke cijfers binnen de jeugd- en jongerenrubrieken. Ook doen nichetijdschriften het goed; tijdschriften voor specifieke doelgroepen en/of over specifieke sport- of andere vrijetijdsbestedingen zijn populair en laten groei zien.’

Wat moet een uitgever doen om de beste verkoopresultaten te krijgen?

‘Ten eerste een goed product maken; sterke en herkenbare covers zijn belangrijk binnen losse verkoop, en goede en gedegen inhoud en fotografie zijn essentieel. Ten tweede aansluiten bij je doelgroep, zowel qua inhoud en styling als door aanwezig te zijn waar je doelgroep is: op het juiste moment in de juiste winkel. De tijden van de hoge stapels en “hopen doen verkopen” zijn echt voorbij: veel belangrijker is om te sturen op de juiste winkels en daar het beste rendement te halen. En ten derde door een sterk merk te bouwen dat vertrouwen uitstraalt, en door meer te zijn dan alleen een tijdschrift. Marketing en promotie zijn onmisbaar. En online versterking van het merk, evenementen, merchandise… ze helpen allemaal mee om een merk krachtig te maken.’

50 GRATIS TOEGANGSKAARTEN VOOR STAGIAIRES

Mercurs stelt 50 toegangskaarten gratis beschikbaar voor stagiaires. Loop jij stage bij een uitgeverij die is aangesloten bij de Magazine Media Associatie (MMA)? Dan maak je kans op een gratis toegangskaart voor hét prijzenevent van het jaar in de magazinemedia branche: de uitreiking van de MERCURS 2019. Wil je in aanmerking komen voor een gratis kaart, meld je dan hier voor 2 december aan. Behoor je tot de gelukkigen, dan krijg je daar persoonlijk bericht over per email.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken