bvA: overname Sanoma mag niet leiden tot onevenredige prijsstijging

bvA: overname Sanoma mag niet leiden tot onevenredige prijsstijging
  • Media
  • 16 dec 2019 @ 16:40
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Tijdschriften

De overname van Sanoma door DPG is volgens bvA een goede strategische stap die kan bijdragen aan een innovatief, kwalitatief en gezond lokaal medialandschap. De consolidatie mag volgens bvA echter niet leiden tot onevenredige prijsstijging van de nationale mediaruimte.

Merken kunnen volgens bvA in dat geval dan juist gedwongen worden uit te wijken naar buitenlandse aanbieders. Met de overname van Sanoma kunnen Nederlandse aanbieders tegenwicht bieden aan het duopolie van de globals en betere mogelijkheden creëren voor merken om hun doelgroepen op een kwalitatieve manier te bereiken.

bvA hecht eraan een uitgebreide reactie te geven op de overname van Sanoma door DGP. Met een bereik van 11.2 miljoen mensen kan volgens bvA DPG zich in Nederland meten met Google en Facebook. Dat maakt de overname een logische en haast onontkoombare stap, die veel voordelen kan bieden aan adverteerders. We zien dat het bereik van de titels van beide publishers vaak complementair is, waardoor interessante crossmediale proposities mogelijk zijn.

Consolidatie in de mediawereld heeft volgens bvA geleid tot grote prijsstijgingen

‘DPG is niet de enige mediapartij die op schaalvergroting inzet. Zo zijn er de afgelopen jaren consolidaties in de radiomarkt geweest en in de TV-markt de overname van BrandDeli door RTL en de lancering van RTL Ad Alliance. Voor adverteerders kan een sterk nationaal aanbod van reclameruimte voordelen bieden op het gebied van brand safety, meetbaarheid en transparantie. Die kwaliteit bieden de lokale media vaak al. Ook zien we positieve samenwerkings-initiatieven, zoals NL Profiel dat inkoop op specifieke doelgroepen moet vergemakkelijken en verbeteren,’ zo staat in de verklaring.

Minder merken op tv door prijsstijgingen

bvA ziet echter dat de consolidatie op dit moment voornamelijk leidt tot prijsstijgingen. Ze ziet bij lokale media-exploitanten onvoldoende voorbeelden van noodzakelijke kwaliteitsverbetering en innovatie op het gebied van doelgroepbereik, technische mogelijkheden, eenduidige pricing en de gebruikerservaring. Innovaties die door de global platforms wel in ruime mate geboden worden.

BvA begrijpt dat prijsstijgingen nodig kunnen zijn voor het investeren in content en techniek om te kunnen concurreren met de internationale walled gardens. ‘Maar deze prijsstijgingen moeten ook aantoonbaar kwalitatief voordeel bieden voor adverteerders. Dat is nu onvoldoende het geval. Een voorbeeld: ten gevolge van de prijsstijgingen bij nationale TV-zenders (in 2017, 2018 en 2019 stegen de prijzen op de commerciële zenders jaarlijks tussen de 5 en 10 procent) zien adverteerders steeds vaker af van TV-campagnes voor hun merken. De afgelopen jaren daalde het aantal TV-adverteerders jaarlijks met circa 4 procent en het aantal merken op TV met circa 6 procent*. Deze merken wijken veelal uit naar de grote internationale aanbieders, een ongunstige ontwikkeling voor het Nederlandse medialandschap.’

Samenwerking voor een sterk Nederlands medialandschap

‘BvA zal innovatie en andere punten voor kwaliteitsverbetering van ons nationale aanbod blijven aanmoedigen en begrijpt dat dit tijd en investeringen vraagt. Daarbij blijven we scherp op prijsstijgingen van mediaruimte die niet gebaseerd zijn op meetbare verbetering van de effectiviteit. We werken graag samen met alle lokale media-exploitanten en mediabureaus ten behoeve van een sterk Nederlands medialandschap dat mensen waarderen en vertrouwen,‘ aldus het statement.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken