DPG Media neemt Sanoma Nederland over

DPG Media neemt Sanoma Nederland over
  • Media
  • 10 dec 2019 @ 07:58
  • 16760 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • NieuwsmediaOvername

DPG Media en Sanoma Group hebben overeenstemming bereikt over de overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media. Met de bundeling van deze twee mediabedrijven ontstaat naar eigen zeggen een sterk en complementair portfolio van nieuwsmedia, magazines, radio en online services.

Sanoma Media Netherlands is Nederland’s grootste uitgever van magazines met titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine, met meer dan 1 miljoen abonnees. Het bedrijf is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland met een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers.

DPG Media (voorheen de Persgroep) is in Nederland uitgever van ADR Nieuwsmedia (AD, PZC, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, de Stentor en de Tubantia), de Volkskrant, Trouw en Het Parool. DPG Media is eigenaar van de radiozender Qmusic, zakelijk platform De Ondernemer, online video MyChannels en diverse websites zoals Independer.nl, AutoTrack.nl, Gaspedaal.nl, Intermediair.nl, NationaleVacaturebank.nl, Indebuurt.nl, Reclamefolder.nl, Sportnieuws.nl, Hardware.info en Tweakers.net. DPG Media is tevens uitgever van diverse huis-aan-huiskranten.

DPG Media lijft Sanoma Nederland in en wordt daarmee een mediagigant van ongekende omvang

Erik Roddenhof, CEO DPG Media: ‘Ik ben heel blij met de overname van Sanoma Media Netherlands. Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.’

Vertrouwde, sterke en geliefde merken, geworteld in Nederland, dat is wat Sanoma Media Netherlands volgens Roddenhof met DPG Media verbindt. ‘Onze media komen al decennia dagelijks over de vloer bij miljoenen Nederlandse gezinnen. Libelle, Margriet, vtwonen, Donald Duck en andere merken van Sanoma zijn nu vooral succesvol als magazine, maar hebben ook toekomst in het digitale tijdperk. Daar gaan we in investeren. We hebben op dit gebied inmiddels goede ervaring opgedaan met onze nieuwsmedia. We hopen dat dit, samen met de expertise van de bladenmakers, tot mooie nieuwe digitale producten gaat leiden. Vanzelfsprekend zetten we het succes van de gedrukte magazines voort.’

De combinatie met onze eigen nieuwsmedia geeft ons de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers. Google en Facebook zijn de dominante platformen in deze markt. Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data.

Facebook en Google

Digitaal platform NU.nl is ook een verrijking van het aanbod in nieuwsmedia volgens Roddenhof. ‘De combinatie met onze eigen nieuwsmedia geeft ons de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers. Google en Facebook zijn de dominante platformen in deze markt. Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd. Inmiddels hebben ze meer dan tweederde van de digitale advertentiemarkt in handen. Het is voor lokale mediabedrijven bijzonder moeilijk geweest hiertegen een vuist te maken. Maar wij geloven dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid. We zijn een huis met geliefde mediamerken die Nederlanders elke dag informeren, inspireren en entertainen. De mediamerken van Sanoma Media Netherlands sluiten daar goed op aan en zullen thuis bij ons zijn.’ 

Gerust hart

Susan Duinhoven, President en CEO van Sanoma Corporation: ‘Ik ben trots op het werk dat is gedaan binnen Sanoma Media Netherlands. Er staat een prachtig portfolio met sterke merken, waarmee we onderscheidende producten voor consumenten en adverteerders ontwikkelen in Nederland en België. De winstgevendheid is de afgelopen jaren gestegen en aanvullend is uitstekende groei gerealiseerd op het vlak van nieuws en data. Daarmee is een goede basis voor de toekomst neergezet. Ik ben ervan overtuigd dat, als onderdeel van DPG Media, Sanoma Media Netherlands haar groeiambities volledig gaat waarmaken. Ik draag het fantastische team van Sanoma Media Netherlands dan ook met een gerust hart over aan DPG Media.’

 

Sanoma Media Netherlands behaalde in 2018 €424 miljoen omzet. Bij het bedrijf werken 894 FTE, grotendeels met standplaats Hoofddorp. DPG Media, onderdeel van DPG Media Group, maakte in 2018 €746 miljoen omzet, bij het bedrijf werken momenteel 2.795 FTE verspreid over heel Nederland. 

 De voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media is onder voorbehoud van goedkeuring door Autoriteit Consument & Markt (ACM) en is voorgelegd voor advies bij de betrokken ondernemingsraden.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken