[onderzoek] ‘Jonkie’ Netflix op 1 in Top-30 Mediamerken Kantar

[onderzoek] ‘Jonkie’ Netflix op 1 in Top-30 Mediamerken Kantar
  • Media
  • 12 dec 2019 @ 06:00
  • 12559 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

Nieuw onderdeel dit jaar in het Brandz Top 30-onderzoek van Kantar en WPP is de top-30 van mediamerken in Nederland. Er is gekeken naar zowel nationale als internationale mediamerken. Brand Expert Emmy Brand van Kantar geeft een toelichting.

‘Jonkie’ Netflix - want nog maar zes jaar actief in Nederland - staat met stip op 1 van de top-30. Overigens niet qua bereik - want daar haalt de streamingdienst de top-10 niet eens - maar door de uitzonderlijke merkkracht die het merk heeft.

Ook opvallend is de mooie 3e plek van de NOS, dat daarmee het meest invloedrijke Nederlandse mediamerk is. De traditionele nieuwsmedia doen het zo slecht nog niet.

Daarnaast staan in de top-10 maar liefst zes mediamerken in de categorie video - YouTube bekleedt een prachtige 2e plaats - en maar liefst 13 in de gehele top 30. Deze merken doen het goed dankzij een groot bereik en merkkracht. Als er uitsluitend gekeken wordt naar merkkracht, bestaat de top-3 videomerken in Nederland uit Netflix, YouTube en Videoland. Van de overige sociale platforms vinden we alleen WhatsApp en Facebook terug in de top-30.

Internationale mediamerken doen het - niet geheel verrassend - goed in Nederland. Vier van de tien meest invloedrijke mediamerken zijn wereldspelers. En als we uitsluitend kijken naar merkkracht, valt de dominantie van deze internationale merken nog meer op. Netflix, WhatsApp, Spotify, National Geographic en YouTube claimen de topposities. Opvallend is dat deze merken vier verschillende mediacategorieën vertegenwoordigen en dus een goede context bieden om te adverteren.

 

Betrokken bereik en merkkracht

Brand: ‘De top-30 mediamerken kent een andere totstandkoming dan de top-30 van Nederlandse meest waardevolle merken. De “traditionele” BrandZ-ranking bevat een financiële component en daar wordt altijd duidelijk gekeken naar de financiële waarde van een merk om tot “merkwaarde” te komen. Bij de mediaranking is deze financiële component afwezig en werken we met de Brand Influence index. Deze index is gebaseerd op “betrokken bereik” x merkkracht (brand strength). Betrokken bereik wil zeggen dat er naast bereik alleen, ook is gekeken naar de betrokkenheid van de consument. Er is niet gekeken naar gewone bereikcijfers - waarbij consumenten al worden meegerekend bij slechts 1 minuut blootstelling - maar naar mensen die minimaal 15 minuten - voor online 7 minuten - zijn blootgesteld aan het betreffende kanaal.’

 

71 mediamerken meegenomen

De nieuwe mediamerkenranglijst is gemaakt om marketeers te helpen kwalitatief betere beslissingen te laten maken in hun mediaplanning & specifieke titel/kanaal omdat er rekening wordt gehouden met de context. Brand: ‘In deze ranglijst combineren we de beschikbare gedragsdata - zoals welke media, met welk bereik, worden geconsumeerd - met BrandZ-houding/attitudegegevens die juist benadrukken met welke mediamerken consumenten zich (meer) verbonden voelen. De mediacategorieën in deze eerste ranking zijn online sharing, tv/video, tijdschriften, nieuws en muziek & radio/muziekstreaming. In totaal zijn er 71 mediamerken, zowel met een Nederlandse als niet Nederlandse oorsprong en er zijn zowel betaalde als niet-betaalde mediamerken meegenomen.’

 

Papieren media

Papieren media, zoals kranten en tijdschriften, zijn dus vertegenwoordigd in het onderzoek, maar aangezien de grenzen tussen mediakanalen vervagen, niet als dusdanig afgebakend. Brand: ‘We hebben gekeken vanuit de behoefte die een consument heeft in plaats vanuit het kanaal. Bijvoorbeeld naar welk merk gaat iemand toe als ze nieuws willen volgen? Er staan tien merken in de top-30 - AD, Veronica, De Telegraaf, de Volkskrant, Metro, regionale dagbladen, NRC, Linda, Libelle en National Geographic) - die een duidelijke printcomponent hebben.


Dit artikel stond in MarketingTribune 21, 2019. De headerfoto is van Clay Banks via Unsplash.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken