Radioreclamemarkt neemt toe met 4,3%
- Media
- 29 jan 2020 @ 09:28
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Radio
- 29 jan 2020 @ 09:28
- Sjaak Hoogkamer
De radioreclamebestedingen zijn met 8,5 miljoen euro toegenomen en komen in 2019 uit op 204,6 miljoen euro. Dit is een groei van 4,3% ten opzichte van een jaar eerder. Het Radio Advies Bureau publiceert vandaag de netto radioreclame-omzet van 2019.
De radiobestedingen laten in 2019 een toename zien in alle reclamedisciplines. De spotomzet stijgt met 5,5 miljoen euro (+3%) naar ruim 190 miljoen euro. Branded Content -reclame buiten de reclameblokken- doet het bijzonder goed met een groei van 3 miljoen euro, een plus van maar liefst 26%. Hiermee groeit de non-spotomzet naar bijna 15 miljoen euro.
Bij de radiobestedingen is er een opvallende toename van non-spot, vooral met branded content
In 2019 steeg het dagbereik van radio met zo’n 100.000 luisteraars naar ruim 9,5 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder (63,4%). Het weekbereik groeide met 63.000 luisteraars naar 13.082.000. De luistertijd was stabiel, de radioluisteraar besteedde gemiddeld ruim 4 uur per dag aan live radioluisteren. (Bron: NLO/GfK).
RAB-directeur Liedewij Hentenaar: ‘De liefde voor radio in de groeiende audiomarkt blijft maar stijgen bij luisteraars en adverteerders. Iedereen beweegt mee op deze toegankelijke betrouwbare energie die live radio opwekt. Er is een grens aan schermtijd, terwijl je luisteren kunt op vele manieren en vele momenten, de hele dag door. Het blijkt voor Nederlanders een favoriete bezigheid. Adverteerders erkennen de effectiviteit van het medium. We stappen vol vertrouwen de tweede eeuw van radio in.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing