The Guardian bant advertenties olie- en gasbedrijven

The Guardian bant advertenties olie- en gasbedrijven
  • Media
  • 31 jan 2020 @ 09:35
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Dagbladen

The Guardian plaatst – zo meldt NOS.nl - voortaan geen advertenties van olie- en gasbedrijven meer. De Britse krant is daarmee naar eigen zeggen de eerste nieuwsorganisatie in de wereld die deze keuze maakt.

The Guardian wil meer gaan schrijven over de gevolgen van de opwarming van de aarde, volgens de redactie het grootste probleem van onze tijd. De krant – een van de grootste kranten van het Verenigd Koninkrijk met een oplage van zo'n 130.000 exemplaren -  schrijft voortaan niet meer over 'klimaatverandering', maar over 'de opwarming van het klimaat'. Ook wil de krant zijn eigen ecologische voetafdruk verkleinen. Het weren van advertenties van vervuilers past volgens de hoofdredactie in dat nieuwe beleid.

Met de stap komt de krant naar eigen zeggen tegemoet aan milieuactivisten. Deze laatste beweren al langer dat veel bedrijven in de fossiele energie reclames gebruiken om hun bedrijf duurzamer voor te doen dan het is.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken