Jeroen Smit: 'Duurzaamheid wordt voorwaarde voor merken om te overleven'

Jeroen Smit: 'Duurzaamheid wordt voorwaarde voor merken om te overleven'
  • Media
  • 19 feb 2020 @ 11:40
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • CongresbvA 100 jaar

De 100 jarige bvA, netwerk van merkleiders, organiseert op donderdag 12 maart MerkKracht. Een event dat aanzet tot nadenken over merkbeleving, duurzaamheid en de maatschappelijke rol van merken. Jeroen Smit is een van de keynotes. Wij belden hem.

Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van diverse bestsellers waaronder ‘De Prooi’ (over ABN Amro), ‘Het Drama Ahold’ en recentelijk ‘Het Grote Gevecht & het eenzame gelijk van Paul Polman’. Hierin beschrijft hij de persoonlijke reis en rol van Paul Polman, CEO van Unilever vanaf 2009, die gelooft dat juist multinationals de taak hebben om de grote vraagstukken van deze tijd op te lossen. Bedrijven die zeggen uitsluitend op de wereld te zijn om geld te verdienen hebben wat hem betreft geen bestaansrecht.

MerkKracht – impact en verantwoordelijkheid van merkleiders- is het thema van het bva event 100 jaar. Wat vind je van dit thema en hoe vind je dat merken hieraan recht kunnen doen, dus meer maatschappij georiënteerd moeten worden?

Smit: ‘Mijn stelling/overtuiging is: bedrijven die stellen uitsluitend op de wereld te zijn om financiële resultaten te behalen, hebben geen bestaansrecht. Dat geldt voor bedrijven, maar zeker ook voor hun merken. Ik ga daar uitgebreid op in tijdens het MerkKracht event.’

Wat zijn merken die in jouw ogen deze ‘dubbele’ verantwoordelijkheid al op een goede manier invullen en waarom?

‘Bij Unilever ben ik allerlei voorbeelden tegengekomen in het kader van het Unilever Sustainable Living Plan. Onder meer Lipton vind ik een duurzaam merk.’

bvA is het netwerk van merkleiders die zich gezamenlijk inzetten voor gezonde merken. De vereniging bestaat 100 jaar. Wat zou de focus van merken moeten zijn de komende jaren en welke rol zou de bvA hierin kunnen nemen?

‘Duurzaamheid wordt een voorwaarde voor merken om te kunnen overleven, net als veiligheid/gezondheid en betaalbaarheid dat nu al zijn. Wie niet kan bewijzen duurzaam te werken bestaat in 2030 niet meer.’

Je spreekt op het 100 jaar bvA event. Wat is in grote lijnen jouw verhaal? En waarom moeten mensen uit het marketing vak naar dit event komen?

‘Het gaat over leiderschap en de noodzaak om een plan te maken. Wie geen activistische (door idealen gestuurde) marketeer is of wordt, kan in mijn ogen niet echt verder. Ik hoop dat marketeers op het event en door mijn verhaal geïnspireerd worden. Dat het ze de overtuiging kan geven dat ze geweldig werk hebben en dat het dus ook prachtig is om een bijdrage te leveren aan de samenleving.’

Tickets voor het congres op 12 maart a.s.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken