Luistertijd radio 11% hoger dan 2019

Luistertijd radio 11% hoger dan 2019
  • Media
  • 16 apr 2020 @ 09:01
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Radio

De gemiddelde luistertijd van de radio per dag lijkt naarmate de coronacrisis voortduurt te normaliseren op een hoger niveau dan voor de crisis.

“NLO Trends”, een analyse van Nationaal Luister Onderzoek (NLO) naar de impact van de coronacrisis op het luistergedrag, toont aan dat de gemiddelde luistertijd direct vanaf de start van de crisis relatief sterk is gestegen en nu na vijf weken nog steeds op een hoger niveau ligt dan voor de coronacrisis.

In week 15 luisterden Nederlanders van 10 jaar en ouder gemiddeld 168 minuten per dag naar de radio. Onder radioluisteraars werd een gemiddelde van 265 minuten per dag gerealiseerd. Beide niveaus liggen respectievelijk 11% en 13% hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. De gezamenlijke radiozenders haalden een bereik van 83%, dat is gelijk aan het niveau van week 14.

In week 15 komt de gemiddelde luistertijd uit op 168 minuten, dat is 6% minder dan een week eerder. Onder radioluisteraars is in week 15 een gemiddelde luistertijd van 265 minuten gerealiseerd, dat is 10% minder dan een week eerder. De indruk bestaat dat het luistergedrag langzaamaan weer richting het niveau van voor de coronacrisis kruipt.

Hoewel er sprake is van een lichte daling na de stijgende lijn aan het begin van de crisis, blijkt uit de analyse dat het niveau van de gemiddelde luistertijd nog altijd hoger ligt dat een jaar geleden. Op totaalniveau wordt er in week 15 11% meer geluisterd naar radiozenders (week 15 2020: 168 minuten, week 15 2019: 151 minuten). Onder radioluisteraars is de gemiddelde luistertijd 13% hoger (265 minuten vs 235 minuten).

Thuis luisteren heeft het grootste aandeel (75%) van het totale luistervolume en dat is gelijk aan het niveau van een week eerder.

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken