Adverteren tijdens crisis loont

Adverteren tijdens crisis loont
  • Media
  • 23 apr 2020 @ 09:32
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Uit divers onderzoek blijkt dat bedrijven die investeren in reclame in tijden van een crisis er op lange termijn beter uitkomen dan hun concurrenten die dit minder doen.

RAB heeft onderzocht wat de luisteraars vinden van radioreclame tijdens de coronacrisis. Zeven op de tien luisteraars begrijpen dat adverteerders radioreclame blijven uitzenden.

Radio luisteren en radioreclame is zo gebruikelijk en toegankelijk voor luisteraars dat we het als vanzelfsprekend beschouwen, ook tijdens de intelligente quarantaine.

Een groot deel (44%) van de luisteraars vindt het goed als merken inhaken op de coronasituatie, slechts 16% is het oneens met deze stelling en 40% spreekt zich hier niet over uit. 

Of de commercial meer opvalt als er ingespeeld wordt op het coronavirus is sterk afhankelijk van de luisteraar, er is een duidelijke trend zichtbaar dat jonge luisteraars dit meer vinden opvallen dan de oudere luisteraars.

De radioreclame van de Rijksoverheid, KPN, ASR en Douwe Egberts zijn in de lockdown periode het meest positief opgevallen bij de radioluisteraar. Ruim driekwart is het eens met de stelling “Ik vind het goed dat er nu speciale radioreclames zijn die oproepen om u aan de maatregelen van de overheid te houden, bijvoorbeeld afstand van anderen houden”.

Over het onderzoek

In opdracht van het Radio Advies Bureau heeft marktonderzoeksbureau Ruigrok Netpanel een online kwantitatief onderzoek uitgevoerd naar radiobeleving tijdens de coronacrisis. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau voor Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal hebben 1.052 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 8 t/m 14 april 2020.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken