Radio 10 opnieuw grootste commerciële radiozender

Radio 10 opnieuw grootste commerciële radiozender
  • Media
  • 23 jun 2020 @ 12:08
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Radio

Met een marktaandeel van 11,2% in de doelgroep 10+ verstevigt Radio 10 in april-mei ‘20 haar nummer 2-positie. NPO Radio2 blijft in dezelfde doelgroep aan de leiding met 13%.

In de categorie weekbereik 10+ jaar is Radio538 de grote winnaar, gevolgd door Qmusic en wederom NPO Radio2. Radio 10 laat in de doelgroep 10+ een groei zien van 10% ten opzichte van dezelfde meetperiode vorig jaar. Ook in haar kerndoelgroep 30-59 jaar is een forse stijging zichtbaar ten opzichte van 2019. De zender scoort deze meetperiode in haar belangrijkste doelgroep een marktaandeel van 14,2%, een groei van 12%.

Het medium radio heeft volgens Talpa enorm geprofiteerd van de Corona maatregelen en groeit met 12% in luistertijd in de doelgroep 30-59 jaar.

De gemiddelde luistertijd van Radio 10 heeft dit overtroffen en is het afgelopen jaar zelfs met 20% gestegen in deze doelgroep. In de maanden april en mei ’20 hebben luisteraars ruim 2,5 uur langer naar de zender geluisterd dan het jaar ervoor. De luistertijd in de doelgroep 30-59 jaar komt hiermee uit op 16 uur en 4 minuten per week. In april werd onder andere de ‘Top 4000 On Demand’ uitgezonden, mei stond in het teken van ‘De Lach van 10’ en er was een speciaal ‘60’s en 70’s Weekend’.Radio luistercijfers april-mei 2020

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode april/mei 2020 zijn gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.388 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 44 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 47 minuten). De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 27 minuten (vorige periode: 4 uur en 30 minuten). Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

 

 

 

             

 

Marktaandeel 10+ jaar

Weekbereik 10+ jaar

 

(x 1.000 personen)

 

Zenders

April-Mei 2020

Maart-April 2020

April-Mei 2019

April-Mei 2020

Maart-April 2020

April-Mei 2019

 

NPO Radio 2

13,0

13,4

12,0

2.478

2.584

2.601

 

Radio 10

11,2

10,8

10,2

2.160

2.218

1.978

 

Radio 538

10,1

9,7

11,2

2.961

2.755

3.251

 

Qmusic

9,7

9,7

9,3

2.594

2.608

2.755

 

ORN Radio *

9,1

9,0

8,6

1.896

1.985

1.990

 

NPO Radio 1

7,5

7,7

8,0

2.104

2.215

2.387

 

Sky Radio

7,4

7,9

8,5

2.687

2.616

2.897

 

E Power Radio *

5,0

5,0

5,6

1.358

1.280

1.407

 

NPO Radio 5

4,9

5,0

4,6

818

839

801

 

Veronica

3,6

3,5

3,6

1.083

1.017

1.122

 

100% NL

3,1

2,9

2,9

1.171

1.117

1.318

 

NPO Radio 4

2,8

2,8

2,5

824

789

810

 

NPO 3FM

2,2

2,4

2,6

754

803

960

 

SLAM

1,3

1,2

1,5

685

676

860

 

classicnl

1,0

1,0

1,0

386

346

387

 

Sublime

0,8

0,8

0,7

342

311

322

 

BNR Nieuwsradio

0,6

0,6

0,7

435

443

490

 

Kink

0,5

0,4

-

115

109

-

 

Overige zenders

6,1

6,0

6,6

1.726

1.627

1.945

 

Totaal

100,0

100,0

100,0

12.860

12.931

13.093

 
               

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken