[update] Ster en BvA blijven kritisch over plannen Slob

[update] Ster en BvA blijven kritisch over plannen Slob
  • Media
  • 10 jul 2020 @ 09:02
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Televisie

Ster is blij dat minister Slob de plannen intrekt om reclame voor 20.00 uur af te schaffen, maar is minder te spreken over het feit dat hij reclame op de online kanalen van NPO wil verbieden.

Slob wil een stapsgewijze halvering van het wettelijk toegestane aantal reclameminuten in 2027 op de lineaire aanbodkanalen van de NPO. Een alternatief dat door Ster zelf is aangedragen.

Het feit dat de minister in zijn brief aan de Kamer aangeeft dat de jaarlijkse stappen steeds worden gewogen, geeft Ster voldoende vertrouwen dat zij ook de komende jaren een belangrijke rol kan blijven spelen in de financiering van de publieke omroep. Bij de weging zal immers rekening worden gehouden met de actuele ontwikkeling van de reclame-inkomsten, de benodigde financiering van het wettelijk gegarandeerde minimumbudget van de landelijke publieke omroepen en het aansterken van de Algemene Mediareserve.

Scenario

Ster heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan dit alternatieve reclamescenario voor lineaire aanbodkanalen en is tevreden dat de minister en de NPO dit onderdeel van haar voorstel hebben overgenomen. Vanzelfsprekend is Ster benieuwd naar de exacte uitwerking van de afspraken in het wetsvoorstel dat naar verwachting na het zomerreces met de Kamer wordt gedeeld.

Tot de teleurstelling van Ster is de minister nog steeds van plan om te stoppen met reclame op de online aanbodkanalen van de NPO. Ook stelt hij voor om de ingangsdatum hiervan te vervroegen naar 1 januari 2021 in plaats van het eerder gecommuniceerde 1 januari 2022.

Ster heeft de minister en de NPO afgelopen maanden voorgesteld de online reclame niet volledig af te schaffen, maar de ingreep te beperken tot het afschaffen van banners en reclame rondom  online fragmenten. Eerder is Ster al tegemoetgekomen aan de oorspronkelijke wensen van het kabinet door per 1 januari 2020 te stoppen met het plaatsen van advertentiecookies en het verwerken van persoonsgegevens van NPO-bezoekers. Met dit alles voldoet de Ster in haar optiek aan de wensen van het kabinet en zou tegelijkertijd de toekomstbestendigheid van Ster – en daarmee de financiering van de NPO op lange termijn – worden veiliggesteld.

Online content

Gelet op de digitalisering van de reclamemarkt is het namelijk essentieel dat Ster reclame rondom online NPO-content kan blijven plaatsen. Hiermee kan een mogelijk toekomstige daling van lineaire tv- en radio-omzet - als gevolg van deze digitalisering - worden gecompenseerd. Ster betreurt dat de minister en de NPO hier tot op heden nog niet van zijn overtuigd, maar ziet nog steeds mogelijkheden om de argumenten hiervoor de komende maanden in Den Haag en Hilversum beter over het voetlicht te brengen.

‘We zijn tevreden met de wijzigingen van de minister op het gebied van lineaire aanbodkanalen, maar vinden het zorgwekkend dat de visie ten aanzien van online reclame voorlopig ongewijzigd blijft. We blijven ons inzetten voor het behoud van online en zien nog steeds mogelijkheden om de komende maanden over dit punt in gesprek te blijven ’, aldus Frank Volmer, directeur van Ster.  

bvA: Volledige afschaffing reclame op online kanalen onnodig

bvA is positief dat de afschaffing vanaf 2022 van tv-reclame vóór 8 uur ’s avonds van de baan is en dat in het voorstel tv-reclame op alle tijdstippen van de dag mogelijk blijft. Hierdoor kunnen merken hun doelgroepen nog steeds blijven bereiken. Het negatieve effect van het afschaffen van reclame rond kinderprogramma’s is beperkt, aangezien dit door zelfregulering een kleine hoeveelheid zendtijd betreft.

De reductie in de beschikbare reclamezendtijd zal echter wel leiden tot significante tariefsverhogingen, waardoor het voor kleinere organisaties en start-ups vrijwel onmogelijk wordt hun doelgroepen via tv efficiënt te bereiken.

Het voornemen van de Minister om online reclame op de digitale kanalen van de NPO volledig te beëindigen is in de ogen van bvA volstrekt onnodig. Sinds STER in januari 2020 het gebruik van cookies heeft gestopt, worden geen persoonlijke data verzameld en zijn gebruikers geen onderwerp van profielopbouw of retargeting. Daarmee zijn de platforms van de publieke omroep de veilige omgeving die de Minister nastreeft.

Ongewenst wegvloeien reclame inkomsten naar buitenlandse platforms

Het gecombineerde effect van de voorgestelde maatregelen zal zijn dat adverteerders met hun bestedingen uitwijken naar grote internationale, digitale platforms, die geen belasting betalen in Nederland. Immers, de tv-reclamezendtijd die bij STER verdwijnt zal niet volledig door de commerciële zenders overgenomen kunnen worden, omdat ook zij aan een maximale hoeveelheid reclamezendtijd gebonden zijn.

Het verdwijnen van de online advertentiemogelijkheden bij de NPO versnelt het wegvloeien van reclame inkomsten naar de internationale platforms. En dat terwijl de recente discussies over de internationale platforms juist onderstrepen dat het behouden van een veilige, betrouwbare en controleerbare online omgeving uitermate wenselijk is voor Nederlandse gebruikers en merken.

Om deze redenen betreurt bvA het voorgenomen besluit en zij zal zich dan ook blijven inzetten voor het aanpassen van de voorgenomen plannen door in gesprek te blijven met alle betrokken partijen.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken