Publiek: Staatsloterij beste Kerstcommercial 2020
- Media
- 22 dec 2020 @ 11:25
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 22 dec 2020 @ 11:25
- Sjaak Hoogkamer
Jaarlijks onderzoekt onafhankelijk onderzoeks- en consultingbureau MeMo2 wie zich winnaar mag noemen van de beste Kerstcampagne. Ruim 4.000 deelnemers hebben dit jaar weer gestemd. Dat deden ze op het crossmedia analytics platform THX.
Onderdeel van de feestdagen zijn de Kerstcommercials. Het is volgens MeMo2 toch een beetje een informele en misschien wel stiekeme prestigieuze strijd tussen Neerlands' beste marketeers en merken. En juist in deze tijd met corona zullen de commercials ook extra goed worden bekeken.
De 14 voorgelegde Kerstcommercials zijn allen beoordeeld op basis van vier criteria:
1. Geeft de kerstcommercial een warm kerstgevoel?
2. Is de kerstcommercial leuk om naar te kijken?
3. Is de kerstcommercial ook echt onderscheidend?
4. Gaat de kerstcommercial naar verloop van tijd irriteren?
Historisch scoorden de supermarkten met de tvc's sterk, maar die hebben er een geduchte concurrent in de vorm van de Staatsloterij bijgekregen. Zo was vorig jaar ‘de Egel’ Kerstcommercial van de Staatsloterij de grote winnaar.
Dit jaar was het woord aan de zwarte kat ‘Frummel’. De zwarte kat die geluk brengt. In een volgens MeMo2 ontroerend en prachtig gemaakte commercial weet het ontwapende nieuwe baasje van een jong zwart katje dit geluk ook op waarde te schatten. Niet door de magie van het beestje voor eigen geluk te gebruiken, maar juist dit geluk door te geven. Maar nog mooier wordt het als blijkt dat de inhakende out-of-home campagne op een smaakvolle manier andere katten aan een nieuw thuis probeert te helpen. Asielen zitten nog bomvol met dakloze beestjes, die ook graag met Kerst naar hun nieuwe huis willen.
Kortom, de grote winnaar, net als vorig jaar, is de Staatsloterij met ‘Frummel' geworden.
De uiteindelijke top 5 in Nederland van de beste Kerstcommercial is geworden:
1. Staatsloterij (Frummel)
2. Kruidvat
3. Plus
4. JUMBO
5. ETOS
Dries Poels (Head of Marketing Nederlandse Loterij) over de uitslag: ‘Het succes is een combinatie van factoren. Het begint bij de kracht van een steengoed inzicht. Bij onze Oudejaarstrekking campagnes is dat sinds een paar jaar “het mooiste geluk is het geluk dat je een ander gunt”. In de feestdagenmaand ook nog eens extra actueel. Dat inzicht is zo sterk, dat raakt misschien wel nooit sleets. Daarnaast werken we in een extreem intensieve en open relatie met onze bureaus samen op deze belangrijkste campagne van het jaar. Natuurlijk met TBWA, maar ook met ons mediabureau MindshareGreenhouse, Blauw Gras op social en ons PR-bureau HPB. Co-creatie gebeurt in elke stap van het proces en met één duidelijke en gezamenlijke missie, namelijk: het succes van vorig jaar overtreffen.’
Op de vraag of het gebruik van een dier een bewuste keuze of toeval is, zegt Poels: ‘Nee zeker geen toeval. Het leek ons een mooie ambitie om in de maand die gevormd wordt door tradities, daar een nieuwe traditie aan toe te voegen: De Oudejaarstrekking campagne van Staatsloterij met daarin elk jaar de hoofdrol voor een nieuw dier.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing