15 jaar Winq: 'Merken mogen pas over diversiteit praten als ze hun eigen huis op orde hebben'

15 jaar Winq: 'Merken mogen pas over diversiteit praten als ze hun eigen huis op orde hebben'
  • Media
  • 8 jan 2021 @ 09:42
  • 19397 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Tijdschriften

Het magazine/platform Winq bestaat 15 jaar. Winq is Nederlands grootste queer lifestylemagazine, met het laatste en lekkerste nieuws op het gebied van people, travel, culture en design. Edwin Reinerie is de oprichter en hoofdredacteur van Winq. We bellen hem over dit heugelijke feit.

Op 18 december 2020 verscheen een speciale jubileumeditie met 4 verschillende covers met Nikkie de Jager, Dotan, Glenn Helberg en Envy Peru. Blendle heeft 5 interviews benoemd tot de beste van 2020 en het interview van Reinerie met Erik Mouthaan zit daar ook bij.

Hoe gaat het met Winq, on- en offline?

‘De oplage is licht stijgend, dat komt omdat we er het laatste jaar hard aan trekken. Daar schortte het nog wel eens aan. We verleiden mensen vooral om abonnee te worden en ook de online losse verkoop wordt steeds meer gemeengoed. Sitebezoek is door het thuiszitvirus natuurlijk hard gestegen. Dat is volgens mij overal zo, maar ook voor Corona mochten we niet klagen en dat heeft er vast mee te maken dat we niet eens zo lang gleden een nieuwe site hebben gelanceerd. Mijn twee salesmeiden zijn geweldig; Winq is er voor zowat alle branches en dat moeten ze maar gewoon allemaal doen hè? Heb ik respect voor.’

Winq heeft in die 15 jaar vooral zijn lezers gesterkt. Bijvoorbeeld om zichzelf te zijn.

Na 15 jaar Winq: wat is er veranderd dankzij Winq en uiteraard vooral als je kijkt naar de acceptatie van LHBTQ?

‘Winq heeft in die 15 jaar vooral zijn lezers gesterkt. Bijvoorbeeld om zichzelf te zijn. Thuis, maar ook op het werk en in de sport, bijvoorbeeld. Daarmee hebben wij (hopelijk) mensen geholpen om volwassen om te gaan met hun seksualiteit. Natuurlijk heeft de redactie lijntjes met de politiek en diverse NGO’s. Op die manier oefenen wij ook invloed uit op beleid waar iedereen van profiteert, zeker ook in het buitenland. Wij onderstrepen dat met onze jaarlijkse Diversity Awards.’

Als je zelf al je shit op orde hebt, met onder andere een inclusieve cultuur, kun je meedoen aan het debat.

Veel merken en hun marketeers zetten diversiteit steeds hoger op de agenda. Doen ze dat voldoende volgens jou of kan er nog wel een schepje bovenop? Wat zouden ze meer moeten doen?

‘Als je het als merk over diversiteit wilt hebben, moet je wel eerst je eigen huis op orde hebben. Zelf een afspiegeling zijn van de samenleving waarin je opereert. Dus niet met alleen maar witte heteromannen in het team, hoe goed die het ook bedoelen. It’s just not enough anymore. Als je zelf al je shit in orde hebt, met onder andere een inclusieve cultuur, kun je meedoen aan het debat. Plotseling eenzijdig attribueren van een diversiteitskenmerk in marketingcommunicatie, dat is een beetje jammer.’

Ik ben wel optimistischer dat steeds meer mensen inzien dat de regenboogfamilie meestal fijne mensen zijn en dat verschillen goed zijn en niet verkeerd

Wat is je grootste frustratie geweest in de afgelopen 15 jaar en waarom? Ben je nu optimistischer gestemd wat acceptatie betreft?

‘Ik doe niet aan frustraties. Als de fles voor driekwart leeg is, zit er in ieder geval nog een goed glas in! En acceptatie is een gek woord: je accepteert maar dat je in de file terecht bent gekomen of je accepteert dat Ajax uit de Champions League is gevallen. Het is een methode om met argumenten te dealen met een voor jou slechte situatie. Ik wil niet ‘geaccepteerd’ worden. Ik ben wel optimistischer dat steeds meer mensen inzien dat de regenboogfamilie meestal fijne mensen zijn en dat verschillen goed zijn en niet verkeerd.’

Zijn jullie als platform strijdbaarder, agressiever geworden?

‘Ik zou best eens agressief willen zijn. Lekker een potje matten! Maar dat kán ik helemaal niet dus wie houd ik voor de gek? Ik weet niet of Winq strijdbaarder is geworden. Wij zijn nog steeds wat meer Matthijs van Nieuwkerk (inspireren en adoreren) maar toch ook Sven Kockelmann (agenderen en bevragen).’

Wat zijn de next steps wat Winq betreft?

‘Wereldheerschappij. Winq is het allerbeste LHBTQ-medium ter wereld, dus dat is onvermijdelijk.’

Wat wil je marketeers meegeven voor 2021?

‘Wij merken dat oprechte content het best wordt gewaardeerd. Echte mensen die echte dingen meemaken. En dan het liefst: mensen waar we zelf op lijken. Hier kan een merk een natuurlijke rol in spelen. Niemand vindt dat vervelend, zolang de branding een natuurlijke plek heeft en niet als reclame wordt gepercipieerd.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken