TV-bestedingen e-commerce stijgen met 50% in 5 jaar

TV-bestedingen e-commerce stijgen met 50% in 5 jaar
  • Media
  • 19 jan 2021 @ 15:02
  • 15947 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Om inzicht te krijgen in de wijze waarop tv-reclames bijdragen aan de groei in de omzet van e-commerce bedrijven heeft Screenforce samen met haar Belgische collega VIA, Nielsen en onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel een analyse gemaakt.

Het eerste deel van de analyse gaat over de bruto mediabestedingen. In vijf jaar tijd zijn de bestedingen aan tv-reclame door e-commerce bedrijven gestegen met 50%. Uit de Nielsen analyse blijkt dat e-commerce bedrijven in de eerste drie kwartalen van 2020 bruto € 254 miljoen hebben uitgegeven aan tv-reclame. Het merendeel (€ 229 miljoen) betreft tv-commercials en de rest (€ 25 miljoen) betreft billboards.

Bron: Nielsen (eerste drie kwartalen per jaar)

Door coronacrisis is groei e-commerce extra versneld

Marketingdeskundige Mark Ritson maakt een onderscheid tussen ‘flex’ bedrijven die juist profiteren van de coronacrisis zoals online retailers, ‘freeze’ bedrijven, die daar sterk onder lijden zoals touroperators, en ‘fix’ bedrijven, die zich kunnen aanpassen aan de coronacrisis door hun aanbod aan te passen. Logischerwijs zouden de bestedingen van de flex e-commerce bedrijven extra moeten stijgen met een hoger percentage dan de gemiddelde 50% voor alle e-commerce bedrijven de afgelopen vijf jaar. Dat blijkt in onderstaande figuur ook het geval. Voor de flex e-commerce bedrijven is de stijging maar liefst 125% in de afgelopen vijf jaar: van € 81 miljoen in 2015 naar 183 miljoen in 2020. In onderstaande figuur is volgens de onderzoekers duidelijk te zien dat er in de eerste drie kwartalen van 2020 een versnelling is opgetreden in de groei van de tv-bestedingen voor de flex e-commerce bedrijven. De freeze e-commerce bedrijven laten daarentegen, zoals te verwachten, juist een daling zien met 18% in vijf jaar tijd, die grotendeels wordt veroorzaakt door COVID-19 in 2020.

Bron: Nielsen (eerste drie kwartalen per jaar)

Vinted grootste e-commerce tv-adverteerder

Andere conclusies uit deze analyse zijn dat tv, internet en dagbladen de belangrijkste mediumtypen zijn voor e-commerce bedrijven, dat de branche Mode de grootste e-commerce tv-adverteerder is in 2020 met een bruto besteding van € 52,8 miljoen euro in de eerste drie kwartalen en dat tweedehandskleding verkoop-app Vinted de grootste tv-adverteerder is met een bruto besteding van € 31,3 miljoen in de eerste drie kwartalen.

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken