Bladenman De Leeuw: 'Bourgondiër en zakelijk calvinist'
- Media
- 18 mrt 2021 @ 14:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - TijdschriftenPersonaliaAwards
- 18 mrt 2021 @ 14:45
- Peter van Woensel Kooy
Hij wordt ook wel de 'Bourgondiër met een calvinistische werkopvatting' genoemd: Jacques de Leeuw (1933-2021), de bloedfanatieke bladenman die Nederland aan de leesmap hielp en Audax groot maakte.
Audax deelde dit korte persbericht, naar aanleiding van het overlijden van de legendarische ‘Meneer de Leeuw’: 'Het Audax zoals wij dat vandaag de dag kennen, dankt haar bestaan aan zijn sterke ondernemersgeest en de zo kenmerkende creativiteit, durf en onafhankelijkheid die nog altijd diep in onze organisatie verankerd liggen. Hij heeft zich altijd hard gemaakt voor het familiale karakter van Audax en het is dan ook met diezelfde warme gevoelens dat hij zal worden gemist.'
Gehuldigd bij de Mercurs
In 2009 kreeg Jacques de Leeuw de Mercur d’Or resp. LOF-prijs voor Publiekstijdschriften voor zijn bijdrage aan het uitgeefbedrijf in Nederland. ‘Mijn grote kracht ligt in vooruitzien’, aldus De Leeuw in een bijzonder interview met Tom Kellerhuis, huidig hoofdredacteur van opinietijdschrift HP De Tijd, waarvan hij als grote fan tot op het laatst beschermheer bleef. Als eerbetoon aan de man die de titel al die jaren in leven heeft gehouden, herplaatst de redactie een groot interview uit 2014 (zonder paywall), waarin de bladenman en Brabantse levensgenieter met calvinistische werkopvatting voortleeft. Lees het hier.
(PvWK, bronnen: HP De Tijd, Villa Media, TG en VK, foto boven: Fontys Hogeschool voor de Kunsten bij uitreiking Jacques de Leeuw -tweede van rechts- Prijs 2014)
Uitgave over De Leeuw in zijn 'eigen' AKO Schiphol
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van kleine gebaren in nieuwe...
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- Nieuw retailmedia-format brengt merken dichter bij consument
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
Laatste Nieuws
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

