Bladenman De Leeuw: 'Bourgondiër en zakelijk calvinist'
- Media
- 18 mrt 2021 @ 14:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - TijdschriftenPersonaliaAwards
- 18 mrt 2021 @ 14:45
- Peter van Woensel Kooy
Hij wordt ook wel de 'Bourgondiër met een calvinistische werkopvatting' genoemd: Jacques de Leeuw (1933-2021), de bloedfanatieke bladenman die Nederland aan de leesmap hielp en Audax groot maakte.
Audax deelde dit korte persbericht, naar aanleiding van het overlijden van de legendarische ‘Meneer de Leeuw’: 'Het Audax zoals wij dat vandaag de dag kennen, dankt haar bestaan aan zijn sterke ondernemersgeest en de zo kenmerkende creativiteit, durf en onafhankelijkheid die nog altijd diep in onze organisatie verankerd liggen. Hij heeft zich altijd hard gemaakt voor het familiale karakter van Audax en het is dan ook met diezelfde warme gevoelens dat hij zal worden gemist.'
Gehuldigd bij de Mercurs
In 2009 kreeg Jacques de Leeuw de Mercur d’Or resp. LOF-prijs voor Publiekstijdschriften voor zijn bijdrage aan het uitgeefbedrijf in Nederland. ‘Mijn grote kracht ligt in vooruitzien’, aldus De Leeuw in een bijzonder interview met Tom Kellerhuis, huidig hoofdredacteur van opinietijdschrift HP De Tijd, waarvan hij als grote fan tot op het laatst beschermheer bleef. Als eerbetoon aan de man die de titel al die jaren in leven heeft gehouden, herplaatst de redactie een groot interview uit 2014 (zonder paywall), waarin de bladenman en Brabantse levensgenieter met calvinistische werkopvatting voortleeft. Lees het hier.
(PvWK, bronnen: HP De Tijd, Villa Media, TG en VK, foto boven: Fontys Hogeschool voor de Kunsten bij uitreiking Jacques de Leeuw -tweede van rechts- Prijs 2014)
Uitgave over De Leeuw in zijn 'eigen' AKO Schiphol
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Publieke omroep brengt alle radiozenders samen in NPO Luister
- Advertentieverkoop FilmBox vanaf februari 2025 via Ad Alliance
- Minister wil verlenging concessie publieke omroep met twee jaar
- Onderzoek: jongere generatie kiest steeds vaker voor YouTube
- Voetbal International wint gouden Mercur
- Samen kijken versterkt impact van Total Video
Laatste Nieuws
- Samen kijken versterkt impact van... 27-11-2024
- Onderzoek: jongere generatie kiest... 26-11-2024
- Publieke omroep brengt alle... 21-11-2024
- Advertentieverkoop FilmBox vanaf... 20-11-2024
- Minister wil verlenging concessie... 20-11-2024
- Nieuwe merkcampagne Trouw live20-11-2024