NLO registreert streamingdata online radio

NLO registreert streamingdata online radio
  • Media
  • 25 mrt 2021 @ 17:04
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Radio

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) brengt vanaf nu maandelijks de online live radiobeluistering in kaart, zodat voor alle radiomerken vergelijkbare cijfers gerapporteerd worden.

Deze nieuwe standaard is toegankelijk voor de gehele markt, dus ook voor partijen die nu niet zijn aangesloten bij NLO. De eerste publicaties over de maanden januari en februari zijn vandaag verschenen.

De nieuwe cijfers van online live radio hebben betrekking op het online luistergedrag op zogenoemde connected devices.

Andere platformen voor het beluisteren van radio (zoals via FM of DAB+) maken geen onderdeel uit van de rapportage. Voor de totale beluistering, ongeacht het platform, is er het Nationaal Luister Onderzoek. De NLO Streaming Audio Standaard heeft tot doel om een marktstandaard neer te zetten die op basis van een transparante aanpak vergelijkbare cijfers levert die door marktpartijen kunnen worden gebruikt. De resultaten worden gepubliceerd in de vorm van maandelijkse toplijsten die het gemiddelde van een week weergeven.

29,6 miljoen streaming uren per week

Uit de januari en februari cijfers blijkt dat de totale online beluistering gemiddeld 29,6 miljoen uren luistertijd per week beslaat. Gemiddeld genomen zijn er 176.443 (januari) / 176.942 (februari) streams tegelijkertijd actief.

De NLO Streaming Audio Standaard bestaat uit de consumptie van live of lineaire audio die door luisteraars in Nederland online (via IP) wordt beluisterd. De data zijn gebaseerd op audiostreams en worden verzameld aan de hand van registraties via logfiles en/of web-analytics tools. Hiertoe werkt NLO samen met Triton Digital die via haar streaming meetservice de industriestandaard biedt voor gevalideerde online audiodata. De standaard van NLO is gebaseerd op richtlijnen die door de Media Rating Council (MRC) en het Interactive Advertising Bureau (IAB) zijn opgesteld. Triton bewerkt de data aan de hand van exact dezelfde regels en uitgangspunten, zodat voor alle partijen vergelijkbare cijfers gerapporteerd kunnen worden.

Frans Kok, directeur NLO: ‘Deze nieuwe standaard vormt een mooie aanvulling op de live radio luistercijfers die wij maandelijks aan de markt leveren via het Nationaal Luister Onderzoek. Omdat we de cijfers in deze nieuwe ranker baseren op censusdata en niet op paneldata, kunnen we volumes rapporteren voor alle aangesloten zenders, groot en klein.’

Liedewij Hentenaar, directeur RAB: ‘Het meten van diverse vormen van audio is belangrijk voor onze adverteerders. In het digitale audiodomein, waarin radiozenders bijzonder actief zijn en veel nieuwe proposities hebben ontwikkeld, is het enorm welkom dat de gehele markt nu kan werken met transparante en onderling vergelijkbare cijfers.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken