Televisie iets minder populair in februari

Televisie iets minder populair in februari
  • Media
  • 10 mrt 2021 @ 09:13
  • 15658 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Televisie

De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in februari uit op gemiddeld 230 minuten per dag. In januari was dit 242 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 176 minuten.

Hiervan werd 148 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 53 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In januari was dit 55 minuten. De kijkcijfers in dit maandoverzicht gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag, tenzij anders vermeld.

Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder

De publieke omroepen behaalden in februari 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 36,8%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 25,2% en de Talpa TV zenders 15,8%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 38,8%, de zenders van RTL Nederland 29,7% en de Talpa TV zenders 17,8%.

Het marktaandeel van NPO, RTL en Talpa is in de avond hoger dan overdag. Bij alle overige zendergroepen is het marktaandeel overdag hoger dan 's avonds.

Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder

Het marktaandeel van onder andere de zendergroepen RTL en Talpa was in februari hoger dan de maand ervoor.

Grafiek 2: Marktaandelen 2019 en 2020, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder

Meest bekeken programma's en bereik

De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door het extra journaal op NPO 1 van 2 februari. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 4.302.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 5,2 miljoen.

Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Uitgesteld kijken

Er werd in februari gemiddeld 29 minuten per dag uitgesteld gekeken. In januari was dit 30 minuten. De programma’s met gemiddeld de meeste gemiddelde ‘terugkijkers’ waren in februari Zondag met Lubach en Wie is de Mol.

Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Online TV & Video

De tv-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is Wie is de Mol van 27 februari. De stream werd 343.849 keer gestart. Op de tweede plek staat Zondag met Lubach met 299.824 gestarte streams.

Tabel 4: Top-25 meest online bekeken programma's op basis van het aantal gestarte streams, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur). Duur in minuten.

 

Bron: Stichting KijkOnderzoek

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken