Televisie iets minder populair in februari
- Media
- 10 mrt 2021 @ 09:13
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Televisie
- 10 mrt 2021 @ 09:13
- Sjaak Hoogkamer
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in februari uit op gemiddeld 230 minuten per dag. In januari was dit 242 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 176 minuten.
Hiervan werd 148 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 53 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In januari was dit 55 minuten. De kijkcijfers in dit maandoverzicht gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag, tenzij anders vermeld.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
De publieke omroepen behaalden in februari 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 36,8%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 25,2% en de Talpa TV zenders 15,8%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 38,8%, de zenders van RTL Nederland 29,7% en de Talpa TV zenders 17,8%.
Het marktaandeel van NPO, RTL en Talpa is in de avond hoger dan overdag. Bij alle overige zendergroepen is het marktaandeel overdag hoger dan 's avonds.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder
Het marktaandeel van onder andere de zendergroepen RTL en Talpa was in februari hoger dan de maand ervoor.
Grafiek 2: Marktaandelen 2019 en 2020, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door het extra journaal op NPO 1 van 2 februari. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 4.302.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 5,2 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Uitgesteld kijken
Er werd in februari gemiddeld 29 minuten per dag uitgesteld gekeken. In januari was dit 30 minuten. De programma’s met gemiddeld de meeste gemiddelde ‘terugkijkers’ waren in februari Zondag met Lubach en Wie is de Mol.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Online TV & Video
De tv-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is Wie is de Mol van 27 februari. De stream werd 343.849 keer gestart. Op de tweede plek staat Zondag met Lubach met 299.824 gestarte streams.
Tabel 4: Top-25 meest online bekeken programma's op basis van het aantal gestarte streams, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur). Duur in minuten.
Bron: Stichting KijkOnderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing