Radioreclamebestedingen stijgen in eerste kwartaal 2021

Radioreclamebestedingen stijgen in eerste kwartaal 2021
  • Media
  • 4 mei 2021 @ 14:51
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Radio

De totale netto radioreclamebestedingen in het eerste kwartaal van 2021 stijgen met 2,3% tot 36 miljoen euro. Voor het eerst geeft RAB (Radio Advies Bureau) inzicht in de digitale radioreclamebestedingen, 1,5 miljoen euro in het eerste kwartaal.

RAB: adverteerders ontdekken digitale radioreclame

Radioconsumenten luisteren hybride naar live radio. Er wordt geswitcht tussen IP, FM, DAB+ en digitale kabel. Uit de NLO Streaming Audio Standaard blijkt dat er wekelijks ruim 30 miljoen luisteruren besteed worden aan live radio via IP (bron: NLO/Triton maart 2021). Steeds meer adverteerders maken gebruik van deze hybride reclamemogelijkheden, zij zetten ook de specifieke internet radiokanalen in voor hun reclameboodschappen. Digitale radioreclame heeft als voordeel dat er nog specifieker getarget kan worden. De groei van radioreclame komt dan ook vooral op het digitale conto. De omzet in de radioreclameblokken kent een lichte stijging en komt uit op 32,3 miljoen euro. Voorheen was de digitale radioreclame-omzet onderdeel van de totale spotomzet. De non-spot omzet is 2,3 miljoen euro.

Branches en adverteerders

De top drie branches adverteerders ziet er in coronatijd als volgt uit: 1. Telecom, ICT, 2. Media 3. Zakelijke Dienstverlening.

Het is daarbij niet verwonderlijk dat het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de grootste adverteerder was in het eerste kwartaal van dit jaar. Daarna volgen op afstand Telecom aanbieders KPN en T-Mobile. A.S. Watson en ANWB completeren de top vijf van de radio-adverteerders. Ook de politieke partijen hebben radio veelvuldig ingezet in hun campagnes om de stemmers te bereiken. D66 was de grootste radioadverteerder in deze categorie. (Bron: Nielsen).

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken