BvA over fusie RTL en Talpa: mediaverschraling dreigt
- Media
- 24 jun 2021 @ 09:22
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Televisie
- 24 jun 2021 @ 09:22
- Sjaak Hoogkamer
De voorgenomen samenvoeging van RTL en Talpa moet volgens Bond van Adverteerders (BvA) zeer kritisch bekeken worden. Het is voor adverteerders van groot belang om voldoende keuze te hebben in kanalen en kwaliteit zodat zij hun doelgroepen zo gericht mogelijk kunnen bereiken.
Daarvoor is volgens de bond een gezonde marktwerking noodzakelijk die door deze consolidatie in gevaar zou komen. Door het mogelijke samengaan van twee grote spelers in de Nederlandse markt zou volgens bvA -zeker voor tv- een (bijna-) monopolie ontstaan met een verschraling van het aanbod en minder keuzemogelijkheden voor merken als gevolg. Deze effecten zullen dan ook serieus onderzocht dienen te worden door de Europese Commissie en de ACM.
Consolidaties leveren merken tot nu toe te weinig voordeel
De plannen van RTL en Talpa passen volgens bvA in een trend van schaalvergroting en consolidatie. Zo zijn er de afgelopen jaren consolidaties in de radiomarkt geweest en in de tv-markt hebben de overname van BrandDeli door RTL en de lancering van RTL Ad Alliance plaatsgevonden. Door consolidatie van elkaar aanvullende partijen kan een sterker nationaal aanbod van reclameruimte gerealiseerd worden met voordelen voor adverteerders op het gebied van doelgroepbereik, brand safety, meetbaarheid en transparantie.
Tot nu toe echter hebben eerdere samenvoegingen aldus de bond te weinig geleid tot deze noodzakelijke kwaliteitsverbeteringen en innovatie.
bvA zal de ontwikkelingen van de voorgenomen fusie dan ook kritisch volgen en namens de leden hun visie hierop actief onder de aandacht brengen bij de betrokken partijen en relevante instanties.
Lees ook: RTL Nederland en Talpa Network samen verder
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing