BvA over fusie RTL en Talpa: mediaverschraling dreigt

BvA over fusie RTL en Talpa: mediaverschraling dreigt
  • Media
  • 24 jun 2021 @ 09:22
  • 8189 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Televisie

De voorgenomen samenvoeging van RTL en Talpa moet volgens Bond van Adverteerders (BvA) zeer kritisch bekeken worden. Het is voor adverteerders van groot belang om voldoende keuze te hebben in kanalen en kwaliteit zodat zij hun doelgroepen zo gericht mogelijk kunnen bereiken.

Daarvoor is volgens de bond een gezonde marktwerking noodzakelijk die door deze consolidatie in gevaar zou komen. Door het mogelijke samengaan van twee grote spelers in de Nederlandse markt zou volgens bvA -zeker voor tv- een (bijna-) monopolie ontstaan met een verschraling van het aanbod en minder keuzemogelijkheden voor merken als gevolg. Deze effecten zullen dan ook serieus onderzocht dienen te worden door de Europese Commissie en de ACM.

Consolidaties leveren merken tot nu toe te weinig voordeel

De plannen van RTL en Talpa passen volgens bvA in een trend van schaalvergroting en consolidatie. Zo zijn er de afgelopen jaren consolidaties in de radiomarkt geweest en in de tv-markt hebben de overname van BrandDeli door RTL en de lancering van RTL Ad Alliance plaatsgevonden. Door consolidatie van elkaar aanvullende partijen kan een sterker nationaal aanbod van reclameruimte gerealiseerd worden met voordelen voor adverteerders op het gebied van doelgroepbereik, brand safety, meetbaarheid en transparantie.

Tot nu toe echter hebben eerdere samenvoegingen aldus de bond te weinig geleid tot deze noodzakelijke kwaliteitsverbeteringen en innovatie.

bvA zal de ontwikkelingen van de voorgenomen fusie dan ook kritisch volgen en namens de leden hun visie hierop actief onder de aandacht brengen bij de betrokken partijen en relevante instanties.

Lees ook: RTL Nederland en Talpa Network samen verder

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken