Betere omgangsvormen op sociale media essentieel voor senioren
- Media
- 10 nov 2021 @ 09:36
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 10 nov 2021 @ 09:36
- Michiel van Zaane
De omgangsvormen op de sociale media laten te wensen over volgens recent onderzoek in opdracht van Netwerk Mediawijsheid. 82 procent van alle Nederlanders wil betere omgangsvormen op sociale media. SeniorWeb ziet dat ouderen zelfs stoppen met het gebruik ervan als er te veel negativiteit heerst.
Veel mensen gebruiken dagelijks sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram en WhatsApp. De meeste leden van SeniorWeb doen daar ook enthousiast aan mee (90 procent). Wel zijn ouderen kritisch: als het ze niet meer bevalt, haken ze af. Uit eerder onderzoek van SeniorWeb blijkt dat vier op de tien ouderen op een gegeven moment zijn gestopt met het gebruik van een of meerdere sociale media. De belangrijkste redenen om af te haken (naast dat men er gewoon te weinig gebruik van maakte) waren: privacy, negatieve nieuwsberichten (bijvoorbeeld over datalekken) en negativiteit door andere gebruikers op het medium. Maar liefst één op de vijf ouderen gaf te veel negativiteit op als reden op om te stoppen.
Samen Sociaal Online
Netwerk Mediawijsheid kiest elk jaar een ander thema voor de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar is gekozen voor het thema “Samen Sociaal Online”. Een relevant thema volgens veel deelnemers aan het onderzoek. En dat vindt ook SeniorWeb. Want sociale media kunnen juist voor ouderen een verrijking van hun leven zijn en eenzaamheid verminderen. Via sociale media kun je op een makkelijke en leuke manier contact houden met familie en vrienden die ver weg of in het buitenland wonen. En ook voor mensen die minder mobiel zijn is het een uitkomst.
Het zou dan ook te betreuren zijn als veel ouderen met sociale media stoppen, omdat zij dit geen fijne omgeving (meer) vinden. Het gedrag van de gebruikers ligt aan de basis van een prettige sociale omgeving. SeniorWeb besteedt daarom al langer aandacht aan netiquette, de ongeschreven richtlijnen en gedragsregels voor het gebruik van internet. In het kader van de Week van de Mediawijsheid, die dit jaar van 5 tot en 12 november plaatsvindt, wordt er weer extra aandacht aan besteed.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- omgangsvormen
- SeniorenWeb
- Netwerk Mediawijsheid
- senioren
- etiquette
- sociale media
- nettiquete
- week van de mediawijsheid
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing