De strategie van de kreeft is beste marketingboek 2021

De strategie van de kreeft is beste marketingboek 2021
  • Media
  • 25 nov 2021 @ 23:10
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het boek ‘De strategie van de kreeft’ is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2021. Marktonderzoekdesign van Iris van Hest is verkozen tot beste Marketing Studieboek 2021.

Auteurs Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout gebruiken in hun boek de kreeft als metafoor om het proces van strategie en veranderingen in organisaties te duiden. Een metafoor die de lezer volgens de jury ‘op een geslaagde en verhalende wijze bij de hand neemt bij het realiseren van echte vernieuwing.’

Juryvoorzitter Hans Molenaar: ‘Het is opvallend dat ieder jaar onze marketingboeken een soort van centraal thema hebben. Dit jaar hebben de marketinguitgaven vooral het thema innovatie en transformatie. Een enkele zelfs met een link naar corona. Het winnende boek is wat ons betreft het beste marketingboek dat marketeers bij het maken van hun marketingstrategie waarbij vernieuwing een belangrijk onderdeel is, kan helpen. De auteurs omschrijven waarom veel vernieuwings- en veranderingstrajecten vastlopen, hoe je dit gegeven doorbreekt en hoe je dan stapsgewijs aan een ware vernieuwing in je organisatie bouwt.”

De auteurs willen bijbrengen dat de strategie van de kreeft overtuigend laat zien dat je pas écht kunt veranderen en vernieuwen als je ongemak durft te omarmen, het vernieuwingsproces apart organiseert en durft te kannibaliseren. Zoals een kreeft zijn pantser afwerpt om te groeien. Een prachtige metafoor die een-op-een toepasbaar is op organisaties.

De jury had een lastige opdracht. Er zijn het afgelopen jaar minder marketingboeken genomineerd dan anders. Was er vorig jaar nog een lijst van 13 boeken, dit jaar waren het er 9. Molenaar: ‘Terwijl je juist zou verwachten dat marketingauteurs in de lockdownperiodes tijd genoeg zouden hebben om te publiceren. Ook merkten we dat in veel boeken de auteurs ietwat zoekende zijn naar motivaties en metrics achter innovatie en transformatie. Ja, we gaan veranderen, maar hoe meten we dat en hoe sturen we op de uitkomsten? Ondanks het geringere aantal nominaties duurde de jurering langer dan gebruikelijk. Een bijzonder proces.’

Drie finalisten

Platform Innovatie in Marketing (PIM) reikte de PIM Marketing Literatuur Prijs voor de 19e keer op rij uit. Donderdag 25 november was dat tijdens een online bijeenkomst. Aanwezigen konden bij boekpresentaties kennismaken met het gedachtegoed van alle genomineerden en netwerken met andere deelnemers.

De top-3 marketingboeken van 2021:

    • Business Model Shifts - Patrick van der Pijl (Boom)

    • De strategie van de kreeft - Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout (Van Duuren)

    • Why winners give it all - Ed Stibbe (Van Duuren)

Winnend studieboek ‘Marktonderzoekdesign’ van Iris van Hest

Goede studieboeken zijn van groot belang voor zowel scholing van jong talent als voor de bijscholing van ervaren marketeers. Permanente educatie voor marketeers is noodzaak geworden. PIM heeft daarom ook een aparte prijs voor het beste Marketing Studieboek. Dit jaar valt die eer te beurt aan Marktonderzoekdesign, geschreven door docent Marktonderzoek & Marketing Iris van Hest. Het door Boom uitgevers gepubliceerde boek biedt een nagenoeg compleet overzicht van hoe een marktonderzoeksproces er anno 2021 uit moet zien. Van Hest beschrijft stapsgewijs hoe marketeers op een gestructureerde, creatieve en logische manier marktonderzoek kunnen ontwerpen. De jury roemt het boek om de structuur en heldere opzet en is voor elke zichzelf respecterende marketeer een belangrijk naslagwerk om periodiek na te slaan, zo stelt de jury.

Jury PIM Marketing Literatuur Prijs 2021

Voorzitter van de jury is Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School. De overige juryleden, in alfabetische volgorde van voornaam, zijn:

    • Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM

    • Barbara Deleersnyder, hoogleraar marketing Tilburg University

    • Brecht Janssen, senior adviseur LVWB Fundraising

    • Egbert Jan van Bel, auteur en adviseur (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2004)

    • Eveline van Zeeland, auteur (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2020)

    • Frank van Delft, directeur CIM7

    • Jeanine Dijkhuis, eigenaar van Kies! Marketing, namens het Netwerk van Register Marketeers

    • Louise Doorn, founder & CEO van HelloMaas

    • Max Kohnstamm, beleidsmedewerker Life Skills

    • Monique Brand Flu, programmamanager service development Buma/Stemra en adviseur customer excellence

    • Roderick Mirande, senior redacteur marketing Adformatie

    • Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2018)

    • Shira Winterkamp, partner Marketing Queens

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken