Alphabet, Meta en Amazon pakken helft 1 biljoen-advertentiemarkt in 2025
- Media
- 2 dec 2021 @ 13:33
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 2 dec 2021 @ 13:33
- Sjaak Hoogkamer
De wereldwijde advertentiemarkt heeft de impact van COVID-19 tot dusver goeddeels doorstaan en ligt op koers om in 2025 de 1 biljoen dollar (880 miljard euro) aan te tikken. Volgens de opstellers van het Global Advertising Trends-rapport van WARC Data gaan vooral Alphabet, Meta en Amazon met de poen ervandoor.
Het betreft hier overigens voorspellingen van marketeers zélf en gaan dus uit van een wereldeconomie zoals die zich nú manifesteert.
Maar de bedragen blijven buitenaards. Na een enorme stijging van 23,8% tot een totaal van 771 miljard dollar dit jaar, zullen de advertentie-investeringen naar verwachting met respectievelijk 12,5% en 8,3% stijgen in 2022 en 2023. Zo luidt althans de verwachting.
Onderzoek onder een kleine 1400 marketingprofessionals, onlangs uitgevoerd door WARC (overigens uitgevoerd vóór de opkomst van de omikron-variant van COVID-19), wijst uit dat twee op de drie marketeers die al mediabudget toekent aan Amazon, van plan is die uitgaven te verhogen, terwijl de vraag van adverteerders toch al toenam.
Tweederde van de professionals in marketingcommunicatie is van plan volgend jaar meer geld uit te geven aan TikTok, terwijl YouTube (61% van de ondervraagden), Instagram (60%) en Google (57%) in 2022 ook zullen profiteren van de toename in uitgaven.
Vrijwel alle productsectoren zullen volgend jaar naar verwachting de investeringen van voor de pandemie overtreffen, zo luidt de verwachting, terwijl de meeste sectoren al dit jaar een volledig herstel konden optekenen, met uitzondering overigens van transport en toerisme. ‘Ondanks mogelijke tegenwind blijkt uit marktgegevens dat we momenteel een ongekende groei in de advertentie-industrie meemaken. Die wordt geleid door toegenomen vraag naar retailmedia en ondersteunende uitgevers als Google en Instagram, dat nu 's werelds grootste sociale platform is. Onze prognoses illustreren dat die trend zich zal voortzetten’ zegt James McDonald, Director Data, Intelligence & Forecasting van WARC op de eigen site. Details van trends per media, formaat en productcategorie staan achter het slotje.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing