Alcoholreclames op televisie bereiken minder minderjarigen
- Media
- 3 dec 2021 @ 08:36
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 3 dec 2021 @ 08:36
- Michiel van Zaane
Minderjarigen in de leeftijd van 12-17 jaar zien in vergelijking met 18 jaar geleden zo’n 83% minder alcoholreclame op televisie. Bij de leeftijdsgroep 6-11 jaar is dat zelfs gedaald met 86%. Dat heeft onderzoek in opdracht van Stiva uitgewezen.
Er zijn in 2020 14 alcoholreclames op televisie geweest die door meer dan 100.000 minderjarigen bekeken zijn. Dit komt neer op 0,0003% van alle 4,5 miljoen uitgezonden commercials in 2020. In opdracht van Stiva heeft bureau Featly Media onderzoek uitgevoerd naar het bereik van jongeren via alcoholcommercials op televisie. In het kader van het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken om meer inzicht te krijgen in welke mate minderjarigen in aanraking komen met alcoholreclame via televisie. In de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is het uitgangspunt dat geen alcoholreclame mag worden uitgezonden voor, tijdens en na televisieprogramma’s waarbij het publiek voor meer dan 25% uit 18-minners bestaat. Uit de evaluatie van de RvA door Ecorys in 2020 blijkt dat dit onderdeel goed wordt nageleefd, maar dat onvoldoende bekend was wat het bereik was van 18-minners bij programma’s met relatief veel kijkers.
100.000 kijkers
Featly Media heeft op basis van de gegevens van Stichting Kijkonderzoek (SKO) gekeken naar het bereik van 18-minners. Daarbij is als uitgangspunt de grenswaarde van 100.000 kijkers onder de 18 jaar gekozen. Patrick Horstman (Featly Media): ‘Er zijn in Nederland in 2020 53 televisieprogramma’s uitgezonden die door meer dan 100.000 18-minners zijn bekeken en die na 21.00 uur zijn uitgezonden. Voor die tijd mag immers geen alcoholreclame worden uitgezonden. Voor, tijdens en na die 53 programma’s werden 14 alcoholreclames uitgezonden die door meer dan 100.000 18-minners zijn bekeken.’
Er zijn nauwelijks alcoholreclames die door veel jongeren worden gezien
Peter de Wolf (Stiva): ‘Er bestond enige discussie of er veel televisieprogramma’s zouden zijn waar – ondanks de bestaande regelgeving in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken – veel jongeren in aanraking zouden komen met alcoholreclame. Uit dit onderzoek van Featly Media blijkt dat er nauwelijks alcoholreclames zijn die door relatief veel jongeren worden gezien.’
Spectaculair gedaald
Daarnaast kwam uit het onderzoek naar voren dat het bereik van minderjarigen via alcoholreclame op televisie spectaculair gedaald is. De Wolf: ‘In de afgelopen achttien jaar is het bereik van de groep 12 t/m 17-jarigen met 83% gedaald. Anno 2020 kregen 18-minners gemiddeld 2,6 seconden alcoholreclame op tv per dag te zien. In het perspectief van alle online en offline impressies die jongeren op een dag binnenkrijgen is dat verwaarloosbaar.’
Streaming
Stiva realiseert zich dat een deel van de mediaconsumptie van minderjarigen verplaatst is van televisie naar subscription video on demand (SVOD) diensten als Netflix en Disney+ en ook social media. De Wolf: ‘Op deze SVOD diensten wordt geen reclame uitgezonden. Daarnaast is het goede nieuws dat het bij social media veel makkelijker is om te targeten. Zo kopen adverteerders uitsluitend in op profielgroepen van 18 jaar en ouder. Ook is als gevolg van overleg tussen Stiva, internationale koepels en de grote social media platforms gerealiseerd dat de accounts van adverteerders geen 18-minners bereiken. Stiva is al sinds 2010 actief rond het thema verantwoorde alcoholmarketing op social media. We zijn nu in overleg met (managementbureaus van) influencers om ervoor te zorgen dat de naleving daar nog verder wordt verbeterd en dat zij goed op de hoogte zijn van alle regels die gelden voor samenwerkingsverbanden met alcoholmerken.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing