NPO Radio groeit voor vijfde jaar op rij

- Media
- 18 jan 2022 @ 10:52
- 12112 x gelezen
- Link
-
Ryan Baij
Allround Redacteur
BBP Media - Luistercijfers
- 18 jan 2022 @ 10:52
- 12112 x gelezen
- Ryan Baij
Voor het vijfde jaar op rij groeit het luistertijdaandeel van de landelijke radiozenders van de publieke omroep. NPO Radio 2 was voor de vierde keer op rij de best beluisterde radiozender van Nederland.
Het gezamenlijke luistertijdaandeel van NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM komt het afgelopen jaar uit op een gemiddelde van 31,6%. In 2016 bedroeg het gezamenlijke luistertijdaandeel nog 28,9%.
NPO Radio 2 was wederom de best beluisterde radiozender van Nederland met een gemiddeld luistertijdaandeel van 13,1%. De NPO Radio 2 Top 2000 stuwde afgelopen november-december het aandeel naar 16,6%. De lijst der lijsten is gewaardeerd met het rapportcijfer 8 en bereikte (met radio, tv en online) 75% van alle Nederlanders (10+), zo blijkt uit een representatief onderzoek dat NPO heeft laten uitvoeren door RadioCall.
De terugkeer van het Glazen Huis bij 3FM Serious Request zorgde voor een totaalbereik over alle platforms van 6,9 miljoen mensen en dat is 1,2 miljoen meer dan vorig jaar. Het publiek waardeerde Serious Request met het rapportcijfer 7,3. NPO Radio 5 zette in 2021 ook een recordjaar neer met een gemiddeld luistertijdaandeel van 6%; een toename van een vol procent. NPO Radio 1 groeide naar 8%, het hoogste aandeel sinds 2005. NPO Radio 4 komt in 2021 uit op 2,3% en NPO 3FM op 2,1%.
Jurre Bosman, directeur NPO Audio: ‘Deze mooie luistercijfers zijn een geweldig compliment voor alle makers. De optelsom van de programma’s van de omroepen levert aantrekkelijke radiozenders op, die een grote rol spelen in het dagelijks leven van miljoenen luisteraars.’
Naast de radio zet de NPO ook in op podcasts, met daarin ook het eerste NPO podcastevent in oktober. Bosman: ‘Het aantal gebruikers per week steeg van circa 700.000 in januari naar rond de 750.000 in december; het aantal streams groeide van 2 miljoen naar 2,5 miljoen. Verschillende podcasts van de omroepen hebben prijzen in de wacht gesleept.’
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Zynchrone Media nieuwe uitgever... 24-05-2022
- Samantha van Wijk met ‘Sam’s Race... 24-05-2022
- Uitgeverij Scala neemt tijdschrift... 23-05-2022
- Online Radio Award voor Kink,... 20-05-2022
- [onderzoek] Ruim helft Nederlanders... 17-05-2022
- Omzet New Skool Media gegroeid in 202116-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres